zondag, 26. mei 2013 - 11:09 Update: 03-07-2014 0:57

Digitaal kan tot 350 miljoen euro besparen

Digitaal kan tot 350 miljoen euro besparen
Foto: Archief EHF
Den Haag

Zoveel mogelijk digitaal, zo weinig mogelijk papier meer.

Wie iets met de overheid wil regelen, doet dat over vier jaar bij voorkeur elektronisch. De overheid schaft het contact met burgers en bedrijven via papieren formulieren en brieven zoveel mogelijk af. Dat schrijft minister Plasterk (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) aan de Tweede Kamer.

Niet alleen het Rijk maar ook provincies, waterschappen, gemeenten en overheidsdiensten laten uiterlijk in 2017 hun schriftelijke contacten met inwoners bij voorkeur digitaal verlopen. Te denken valt aan aanvragen en beslissingen over vergunningen, bezwaarschriften tegen beslissingen, inspraak op overheidsplannen en het doorgeven van gegevens voor bijvoorbeeld uitkeringen, belastingen, toeslagen, studiefinanciering en pensioenen. Het gebruik van een persoonlijke, veilige berichtenbox op mijn.overheid.nl zal daarom fors gestimuleerd worden.

Het vervangen van papieren formulieren door digitale formulieren kan € 300 à 350 miljoen per jaar besparen. Maar ook levert het gemak op: iedereen kan zaken doen met de overheid op een tijdstip dat het hem of haar uitkomt, ook buiten kantooruren. Minister Plasterk: 'Het loonzakje met bankbiljetten en munten is ook al lang afgeschaft, iedereen krijgt z'n loon, pensioen of uitkering op een bankrekeningnummer. Daar is iedereen aan gewend. Als betalingen bijna allemaal elektronisch gaan, wordt het nu hoog tijd om ook de post van de overheid niet meer op papier te doen.'

Categorie:
Tag(s):