dinsdag, 14. mei 2013 - 9:08 Update: 03-07-2014 0:58

Duidelijkheid vestigings-mogelijkheden voor internethandel nodig

Duidelijkheid vestigings-mogelijkheden voor internethandel nodig
Duidelijkheid vestigings-mogelijkheden voor internethandel nodig
Amsterdam

Met de sterke opkomst van internethandel is een nieuw soort bedrijven ontstaan die een eigen plek in de ruimtelijke ordening moeten krijgen.

Overheden worstelen hier nog mee, terwijl het voor ondernemers met zon bedrijf belangrijk is te weten op welke locaties en onder welke voorwaarden zij zich kunnen vestigen, aldus Ruud Mannaart, beleidsadviseur bij Kamer van Koophandel (KvK) Den Haag. Daarom ontvangen alle gemeenten in de regio een verhelderende brochure die hen helpt bij het inpassen van verschillende vormen van internethandel in ruimtelijk beleid en bestemmingsplannen.

Brochure Internethandel biedt gemeenten inzicht
Een internetwinkel heeft niet per definitie de bestemming detailhandel, dit is afhankelijk van de ruimtelijke effecten. In de praktijk is het beleid van gemeenten nog niet ingericht op webwinkels. De brochure Internethandel (opgesteld door  Bureau Ruimtelijke Ordening in opdracht van de KvK) helpt gemeenten hun beleid internethandelproof te maken en vergroot daarmee de mogelijkheden voor internethandel. Met rechterlijke uitspraken, praktijkvoorbeelden en een handig overzicht wordt duidelijk wat internethandel is, welke vormen er zijn en hoe gemeenten internethandel kunnen regelen in beleid en bestemmingsplannen.

Groei internetwinkels
In 2008 werden er nog meer fysieke winkels gestart dan webshops. Inmiddels ligt deze verhouding heel anders: in Nederland werden in 2012 bijna twee keer zoveel webwinkels gestart als gewone winkels (7.263 webshops t.o.v. 3.717 winkels). In de regio van Kamer van Koophandel Den Haag zijn vorig jaar 634 ondernemers een webwinkel gestart en 409 een fysieke winkel. De regio telt nu zon 7.000 fysieke winkels en 2.000 webshops.

Categorie: