dinsdag, 5. november 2013 - 19:11 Update: 03-07-2014 0:49

Files kosten bedrijfsleven ruim 800 miljoen euro

Foto van file op snelweg | Archief EHF
Foto: Archief EHF
Zoetermeer

De files op de Nederlandse snelwegen kostten het vervoerend en verladend bedrijfsleven in 2012 ruim 800 miljoen euro – voor het tweede jaar op rij een daling. Dit blijkt uit onderzoek van TNO in opdracht van Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO.

De dagelijkse files leiden tot veel schade voor het bedrijfsleven als gevolg van tijdverlies, meer brandstofverbruik en extra CO2-uitstoot. TNO heeft de directe schade van reistijdverliezen voor het vrachtverkeer berekend op ongeveer 287 miljoen euro. Een daling van 30 miljoen euro ten opzichte van 2011. Naast directe vertragingsschade leiden files ook tot andere kosten, zoals de inzet van extra voertuigen en aanpassingen in de routeplanning. TNO schat de totale kosten voor het vrachtverkeer als gevolg van files in 2012 op 683 tot 888 miljoen euro. Dankzij de investeringen in extra rijstroken, door dit kabinet en de vorige twee kabinetten, is de filedruk de afgelopen jaren op een groot aantal belangrijke knelpunten gedaald en is de schade voor het vrachtverkeer flink afgenomen. De top-20 zal er daarom over het jaar 2013 ook weer anders uitzien. De conclusie van de Economische Wegwijzer 2013 is overduidelijk: meer rijstroken verminderen de filedruk. TLN en EVO maken zich daarom zorgen nu het kabinet bezuinigt op de aanleg infrastructuur terwijl er nog een groot aantal knelpunten moeten worden aangepakt. Als gevolg van bezuinigingen op het Infrastructuurfonds is er tot 2028 nu al 10 miljard euro minder beschikbaar is voor de aanleg en onderhoud van infrastructuur. Daar komt mogelijk nog een nieuwe bezuinigingsronde bij omdat het recente begrotingsakkoord voor ieder ministerie geen inflatiecorrectie toepast. Volgens EVO en TLN moet het kabinet niet dezelfde fout maken als in de jaren ‘80 en ‘90 – toen werden er nauwelijks nieuwe wegen aangelegd en steeg de filedruk tot ongekende hoogte.