maandag, 3. juni 2013 - 8:03 Update: 03-07-2014 0:57

Hoogleraren:examen Nederlands draagt niet bij aan de kennis van taal

Foto van docent voor de klas | Archief FBF.nl
Foto: Archief FBF.nl
Leiden

In een brief aan de tweede Kamer hebben hoogleraren Nederlands van alle universiteiten laten weten dat ze het eindexamen Nederlands beneden de maat en inhoudsloos vinden.

Volgens hen draagt het examen Nederlands 'op  geen enkele wijze bij aan de kennis van taal en taalvaardigheid.' Dit schrijft de Volkskrant maandag.

Volgens de hoogleraren moet het vak gaan over literatuur, cultuur, lees- en schrijfvaardigheden. Maar nu is het vooral een kunstje examen doen. Het examen is alleen te maken door 'alle kritische vaardigheden uit te schakelen.' In de brief schrijven de hoogleraren dat een ingrijpende herziening van het examen en dus van het schoolvak hard nodig is.  Marc van Oostendorp, hoogleraar aan de Universiteit Leiden en het Meertens Instituut en een van de initiatiefnemers van de brief en petitie, zegt hierover in de krant: 'De maat is vol.' De hoogleraar signaleerde bij het vwo-examen vele onduidelijke meerkeuzevragen waarop verschillende antwoorden mogelijk waren. En zegt hij: 'Tot overmaat van ramp wordt er expliciet vermeld dat spelling en grammatica niet mogen worden beoordeeld in de open vragen.'

Niet alleen hoogleraren, ook docenten maken zich grote zorgen. Volgens het ministerie van Onderwijs heeft het taalonderwijs sinds een paar jaar de hoogste prioriteit, maar op het examen wordt vooral een trucje getoetst en geen lees- en argumentatievaardigheid. Klaas Heemskerk docent en voorzitter van de beroepsvereniging Levende Talen zegt hierover in de Volkskrant: 'Dat vertel ik mijn leerlingen ook, schakel je kritische geest uit en kijk wat ze willen horen.' Heemskerk legt de schuld niet bij het College voor Examens (CvE) of het Cito. 'Zij voeren slechts uit wat het ministerie wil.' Dat zegt ook de woordvoerder van het CvE. 'De inhoud van het examenprogramma is de verantwoordelijkheid van de minister. Onze opdracht is leesvaardigheid te toetsen, dat doen we.'

 

 


 

Provincie:
Tag(s):