maandag, 16. september 2013 - 13:30 Update: 03-07-2014 0:52

Omzet online shoppen ruim 8% gegroeid

Foto van online shoppen en betalen | Archief EHF
Foto: Archief EHF
Ede

De omzet van de online shopping markt is in de eerste zes maanden van 2013 gestegen naar € 5 miljard. ‘Dat is een stijging van ruim 8% ten opzichte van dezelfde periode in 2012’, meldt Thuiswinkel.org maandag.

Ondanks de aanhoudende recessie en een lage koopbereidheid bij consumenten blijft de online markt groeien, hoewel de groei iets afvlakt vergeleken met voorgaande jaren. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2013-1, het halfjaarlijkse, door PostNL gesponsorde, onderzoek naar online consumentenbestedingen dat wordt uitgevoerd door Blauw Research.

Het onderzoek wordt geijkt aan het retailpanel van GfK. De Thuiswinkel Markt Monitor wordt uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van bijna 2000 webwinkels in Nederland.

Ed Nijpels, voorzitter Thuiswinkel.org: “We zeiden het vorig jaar ook al, maar de recessie heeft nog altijd geen vat op de online retailmarkt gekregen. Zowel de ondernemers als wij zien nog voldoende kansen voor groei in de online retailbranche. De consument krijgt steeds meer vertrouwen in online shoppen en de ervaren online shopper komt steeds vaker terug.”

Aantal bestellingen groeit met 10%
De toename van het aantal bestellingen blijft de belangrijkste driver voor de omzetgroei van de online markt. In de eerste helft van 2013 zijn in totaal 46 miljoen online orders geplaatst. Dat is 10% meer dan in de eerste helft van vorig jaar. Online kopers doen gemiddeld vijf orders per persoon in het eerste halfjaar van 2013 (+7%). Per bestelling wordt gemiddeld € 109 besteed. 

 
Categorie:
Tag(s):