vrijdag, 3. mei 2013 - 13:52 Update: 03-07-2014 0:58

Porsche 911 Turbo en Turbo S met meesturende achterwielen

foto van Porsche 911 Turbo
foto van Porsche 911 Turbo
Leusden

Dit jaar is het precies vier decennia geleden dat Porsche de eerste 911 Turbo onthulde. Nu, vijf generaties verder, is het tijd voor de nieuwste topversie van de 911: de 911 Turbo en Turbo S. Dankzij onder meer compleet nieuwe vierwielaandrijving, actieve achterwielbesturing, adaptieve aerodynamica en meer kracht dan ooit, legt de 911 Turbo de lat op zowel technisch als dynamisch vlak opnieuw hoger. Maar bovenal is het nog steeds een alleskunner, zowel op het circuit als voor dagelijks gebruik.

De Porsche 911 Turbo ziet er daadkrachtiger uit dan ooit. Dit komt onder meer door de voor de 911 Turbo kenmerkende ‘heupen’, die nog eens 28 mm breder zijn dan die van de 911 Carrera 4. De Turbo onderscheidt zich verder door two-tone lichtmetalen 20-inchwielen, die in de Turbo S zijn bevestigd met een centrale wielmoer. Een noviteit voor de Porsche 911 Turbo zijn de full led-koplampen met dagrijverlichting en automatisch dimmend grootlicht. Dit behoort in de Turbo S tot de standaarduitrusting en is als optie leverbaar voor de Turbo.

Krachtiger, maar toch zuiniger
Het hart van de 911 Turbo, de 3,8-liter, direct ingespoten zescilinder boxermotor met turbo’s, is verder geperfectioneerd. In de Turbo-versie levert deze 383 kW (520 pk) en in de Turbo S-versie zelfs 412 kW (560 pk). Dankzij de twinturbo-technologie met variabele turbinegeometrie is hij nog steeds uniek in zijn segment, want het is de enige benzinemotor die is voorzien van deze techniek.
De kracht wordt overgebracht via een zeventraps PDK-transmissie, die is gekoppeld aan een start-stopsysteem dat voortaan sneller in werking treedt. Samen met een nieuw thermomanagementsysteem zorgt dit voor een brandstofbesparing tot wel 16 procent en bedraagt het verbruik van zowel de Turbo als de Turbo S nu 9,7 l/100 km.

Verbeterde vierwielaandrijving
Om tot een nog betere krachtverdeling over de voor- en achteras te komen, ontwikkelde Porsche een nieuwe versie van Porsche Traction Management (PTM) – Porsche’s vierwielaandrijving met elektronisch geregelde lamellenkoppeling. Optimale tractie onder alle omstandigheden is gegarandeerd doordat nu zo nodig nog meer aandrijfkracht naar de voorwielen kan worden gestuurd. Hierdoor sprint de 911 Turbo met het optionele Sport Chrono Pakket Plus in slechts 3,2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/uur – een winst van 0,1 seconde ten opzichte van de vorige 911 Turbo S. De nieuwe Turbo S doet dezelfde sprint in 3,1 seconden en heeft een topsnelheid van 318 km/uur.
De inzittenden worden bovendien nog meer dan voorheen getrakteerd op het fraaie ‘turbogeluid’, dankzij de sound symposer. Dit systeem bevat een akoestisch kanaal en een membraan, dat de vibraties tussen de gasklep en het luchtfilter opvangt en doorgeeft aan het interieur. Dit zorgt voor een zeer specifieke auditieve sensatie.

Meesturende achterwielen
De nieuwe Porsche 911 Turbo is voor het eerst voorzien van achterwielbesturing. Deze toevoeging verbetert de prestaties niet alleen op het circuit, maar ook op de openbare weg. Het systeem maakt gebruik van twee elektromechanische stelmotoren in plaats van conventionele draagarmen aan de linker- en rechterzijde van de achteras. Tot een snelheid van 50 km/uur sturen de achterwielen ten opzichte van de voorwielen in tegengestelde richting. Dit geeft hetzelfde effect als een 250 mm kortere wielbasis en zorgt ervoor dat de 911 Turbo beter instuurt en meer stuurgevoel biedt. Ook het manoeuvreren en inparkeren gaat aanzienlijk eenvoudiger.
Bij snelheden boven 80 km/uur sturen de achterwielen juist mee met de voorwielen. Hiermee wordt hetzelfde effect gecreëerd als een 500 mm langere wielbasis, met als gevolg een verbeterde stabiliteit – vooral op hoge snelheden. Een ander voordeel is dat de auto bij minimale stuurinput van de bestuurder sneller en ‘natuurlijker’ van koers verandert.

Maximale neerwaartse druk
Porsche heeft de 911 Turbo voor het eerst voorzien van actieve aerodynamica. Dit omvat een uit drie delen opgebouwde voorspoiler, waarvan de delen pneumatisch verstelbaar zijn, en een achterspoiler die drie standen kent.
De bestuurder heeft de keuze uit instellingen die variëren van optimale efficiency (minder weerstand, meer snelheid) tot uiterst sportief. Kiest de bestuurder voor het laatste, dan is de voorspoiler volledig ‘uitgeschoven’ voor maximale neerwaartse druk op de vooras. De achterspoiler staat dan in de ‘hoogste’ stand voor optimale neerwaartse druk op de achterwielen. Alleen al déze voorziening zorgt voor een tijdwinst van twee seconden op de Nordschleife van de Nürburgring. Voorzien van Porsche Dynamic Chassis Control, voor het eerst optioneel leverbaar in de Turbo en standaard in de Turbo S-versie, legt de 911 Turbo S een ronde van het 20,8 km lange circuit af in minder dan 7 minuten en 30 seconden.

Interieur in lijn van huidige 991-serie
Het interieur van de Porsche 911 Turbo is volledig herzien en borduurt voort op dat van de nieuwe 911-serie (991). Beide Turbo-versies zijn bijzonder luxueus uitgerust, met de S-versie als toppunt van exclusiviteit. Het interieur daarvan kenmerkt zich door bijvoorbeeld de kleurencombinatie Zwart-Carrera rood. De in 18 standen verstelbare sportstoelen met geheugenfunctie – waarvan ook de achterzijde van de rugleuning met leder is bekleed – zijn uitgevoerd met dubbele stiknaden en diverse carbon-look elementen. Net als in de vorige 911 Turbo is een Bose-audiosysteem standaard en is een Burmester-installatie voor het eerst een optie. Verder zijn ook adaptieve cruisecontrol en verkeersbordenherkenning noviteiten in de Porsche 911 Turbo.

De nieuwe topversies van de Porsche 911 verschijnen eind september 2013 op de markt. De 911 Turbo is te koop voor prijzen vanaf € 186.700,-, de 911 Turbo S is er vanaf € 220.500,-. De genoemde prijzen zijn inclusief BTW en BPM.

Categorie: