donderdag, 31. oktober 2013 - 8:20 Update: 03-07-2014 0:49

Sanoma zet mes in tijdschriften en schrapt 500 banen

Foto van logo Sanoma | Sanoma
Foto: Sanoma
Hoofddorp

Bij de Nederlandse tak van het Finse mediaconcern Sanoma komt een flinke reorganisatie.

Bij de tijdschriftentak schrapt het bedrijf ongeveer 500 banen. Dit heeft het bedrijf donderdagochtend via een persbericht bekendgemaakt.

De aangekondigde reorganisatie treft vooral de tijdschriftentak en de ondersteunende diensten. Sommige banen blijven mogelijk behouden, als ze meeverhuizen naar een nieuwe eigenaar, zei directeur van de tijdschriftentak Henk Scheenstra in een toelichting tegen het ANP. Hij sloot mogelijke ontslagen bij titels die bij Sanoma blijven overigens niet uit.

Het bedrijf gaat zich binnen zijn Nederlandse bladenvisie meer richten op 17 zogenaamde focusmerken, 'sterke' bladen zoals onder andere Libelle, Viva, Flair, Margriet, Donald Duck, Ouders van Nu, VT Wonen en LINDA. 32 andere titels worden verkocht of samengevoegd. Als ze na verloop van tijd niet worden verkocht, worden ze geschrapt. Onder deze 32 titels vallen glossies als Beaumonde en Marie Claire, mannenbladen als Nieuwe Revu, Panorama, Playboy en Truckstar, sportbladen (Fietsactief, Zeilen) diverse bladen (Woonideeën, Babygids, Knipmode) en classics als Nickelodeon, Seasons, Tuinieren, Vorsten Royale, en Zin.

Verder wil Sanoma zijn bladen en digitale activiteiten ook beter laten samenwerken met de televisiezenders van SBS. De topman van SBS rapporteert vanaf 2014 aan de nieuwe bestuursvoorzitter van SMN, Peter de Mönnink, en wordt opgenomen in de directie van SMN.  Directeur van de tijdschriftentak Henk Scheemda in het Parool: 'Wij geloven heel erg in een multimediale strategie. We willen de samenwerking tussen de platforms beter benutten. Het is op geen enkele manier een controlemaatregel richting SBS.'
De digitale activiteiten van Sanoma, zoals nu.nl en kieskeurig.nl, worden vanaf volgend jaar ondergebracht in een internationale tak. Dit besluit heeft geen gevolgen voor de werkgelegenheid.

Sanoma Group kondigde donderdagochtend een afwaardering (impairment) aan van Sanoma Media Netherlands. Deze afwaardering is onvermijdelijk door verslechterde omstandigheden  op zowel de advertentiemarkt als de lezersmarkt. Daarbij zijn de vooruitzichten voor de printactiviteiten beduidend minder rooskleurig geworden. De afwaardering is dan ook nagenoeg geheel toe te schrijven aan de printactiviteiten van Sanoma Media Netherlands.
Door deze bijzondere waardevermindering schrijft Sanoma Media Nederland dit jaar rode cijfers. Exclusief deze last is sprake van een gezond operationeel resultaat, weliswaar op een lager niveau dan voorgaande jaren.

Volgens ABN Amro dreigt 2013 voor de tijdschriftenmarkt sowieso een rampjaar te worden, zo zegt de bank deze week in een sectorrapport. 'De inkomsten uit advertenties, abonnementen en losse verkoop dalen tot wel 15 procent.' Dit meldt de Telegraaf.

 

 

Provincie:
Tag(s):