woensdag, 20. november 2013 - 11:38 Update: 03-07-2014 0:48

Sinterklaasomzet door detailhandel geschat op 515 miljoen

Foto van Sinterklaas op paard | Archief EHF
Foto: Archief EHF
Foto van Sinterklaas op paard | Archief EHF
Foto: Archief EHF

Ook in economisch moeilijke tijden blijven mensen geld uitgeven aan het Sinterklaasfeest.

Winkeliers verwachten de komende periode tussen de 510 en 515 miljoen euro extra om te zetten aan Sinterklaasaankopen. Dit schrijft Detailhandel Nederland woensdag op de site.

Sinterklaas is voor winkeliers één van de belangrijkste feestdagen van het jaar en ze pakken dan ook flink uit. Etalages en winkels worden compleet omgetoverd tot ware Sinterklaasdecors. Een trend in de manier waarop mensen dit jaar Sinterklaas beleven is te vinden in het aantal vieringen. Mensen vieren het feest niet alleen meer met familie, maar doen dat tegenwoordig ook met vrienden en collega’s.

De gehele detailhandel profiteert van de extra Sintomzet. Een groot deel van de geschatte 515 miljoen euro extra omzet wordt besteed aan de randvoorwaarden van het feest. Denk aan het huis dat versierd wordt, de extra luxe diners, de gourmetschotels en de pepernoten en chocoladeletters.

Daarnaast worden natuurlijk veel cadeaus gekocht. Dat varieert van cadeautjes voor in de schoen tot luxe cadeaus op pakjesavond. Naast de traditioneel populaire cadeaus als parfum, speelgoed en sieraden vinden dit jaar de games gretig aftrek. Niet alleen de games voor consoles, maar ook traditionele gezelschapsspellen zijn in trek.

Zelfs aan mensen die niet van de Sinterklaasdrukte in het winkelcentrum houden is gedacht. Naast de prachtig versierde etalages beschikken veel winkels over overzichtelijke webshops die de consument de kans bieden om in alle rust mooie cadeaus uit te zoeken. En de consument die het cadeau het liefst in het echt ziet maar niet met zware tassen wil sjouwen plaatst de bestelling gewoon in de winkel en laat de cadeautjes thuisbezorgen.

Categorie: