dinsdag, 24. september 2013 - 10:44 Update: 03-07-2014 0:51

Stijging en daling van oplage bij papieren kranten

foto van dief | Archief fbf
Foto: Archief FBF

Uit het oplage-onderzoek HOI blijkt dat verschillende kranten en tijdschriften ook in het tweede kwartaal kampen met een daling van de oplage. Dit melden verschillende media dinsdag.

De papierenoplage van de grootste kranten van Nederland daalde in het tweede kwartaal van 2013 hard ten opzichte van vorig jaar. De Telegraaf verloor 50.000 abonnees, het AD liet ruim 10.000 papieren kranten minder afdrukken. De betaalde oplage van het AD ging van 381.257 naar 370.446 exemplaren.  De Telegraaf van 525.760 naar 475.339. Ook de oplage van het Nederlands Dagblad daalde van 25.107 naar 23.801 kranten. NRC Handelsblad moest het doen met 176.244 exemplaren, vorig jaar waren dat er nog 190.000, maar het aantal digitale abonnementen groeide wel fors, met bijna 64 procent tot 27.480. Het Financieel Dagblad (FD) groeide met 4,9 procent en heeft nu een betaalde papieren oplage van 50.066. Dat zijn 2400 exemplaren meer dan in 2012. Het digitale klantenbestand vervijfvoudigde tot 58.126. De Volkskrant zag de papieren oplage vorig kwartaal licht oplopen tot 232.888 (een groei van 0,1 procent). Trouw groeide met 0,5 procent: de krant heeft een betaalde oplage van 91.845 ten opzichte van 91.389 vorig jaar.

Vrouwenbladen waarvan de oplage daalde, zijn Viva en Flair. Ook de betaalde oplage van Nieuwe Revu laat een daling zien.

 

Provincie: