donderdag, 2. mei 2013 - 10:01 Update: 03-07-2014 0:58

Supermarktomzet gestegen door waarde van kassabon

Supermarktomzet gestegen door waarde van kassabon
Foto: Archief FBF.nl
Supermarktomzet gestegen door waarde van kassabon
Foto: Archief FBF.nl
Amsterdam

De Supermarktomzet is in de maanden maart en april 2013 met 4.4% gestegen. De stijging wordt volgens het Gfk met name veroorzaakt door de toename van waarde van de kassabon met 3.5% namelijk van €21.95 (2012) naar € 22.72 (2013).

Door de verschoven Pasen (2012 in april en 2013 in maart) laten de afzonderlijke maanden afwijkende groeicijfers zien. De supermarktomzet steeg met 10.9% in maart 2013 en daalde met 1.8% in april 2013.

In de eerste 4 maanden van 2013 steeg de supermarktomzet met 3.9% van €10.45 miljard (2012) naar €10.85 miljard (2013). De omzet per kassabon steeg met 3.1% naar €22.43. In 2012 is 17.7% van elke supermarkt euro middels een aanbieding verkocht. In vergelijking met vorig jaar een toename van 5%. In 2011 werd 17.0% van de supermarktbestedingen in promotie verkocht.

Vooral tweeverdieners en ouderen kopen relatief een groot gedeelte van de supermarktbestedingen in de aanbieding. In vergelijking met vorig jaar blijft de promotiedruk bij gezinnen stabiel en is er een forse toename zichtbaar bij de alleenstaanden (vaak krap budget). De verschillen in de promotiedruk in de assortimentsgroepen zijn groot. Zo wordt bijna 45% van de wasmiddelenomzet middels aanbiedingen verkocht en bij melk/karnemelk is dat nog geen 2%. In vergelijking met vorig jaar stijgt de promotiedruk in 2012 vooral in vers boterhambeleg (= kaas/vleeswaren/salades) en dranken (=frisdrank/wijn/koffie).

De groep consumenten die zich heel sterk richt op promoties (zij besteden minimaal 40% van hun bestedingen middels een aanbieding) groeit qua aandeel fors in 2012 namelijk met 41%. Waren zij in 2011 nog goed voor 8.0% van de supermarktbestedingen (excl. vers), inmiddels nemen zij 11.3% van de bestedingen voor hun rekening. Binnen deze deal-to-deal kopers zijn de gezinnen over- en de ouderen ondervertegenwoordigd.

 

Categorie:
Tag(s):