woensdag, 31. juli 2013 - 11:37 Update: 03-07-2014 0:54

Vaarwegenstelsel op de Noordzee drastisch op de schop

Foto van Noordzee | Archief FBF.nl
Foto: Archief FBF.nl
Den Haag

Het wordt steeds drukker op de Noordzee: er is meer scheepvaartverkeer, er worden windmolenparken gebouwd, er staan olie- en gasplatforms.

Om de veiligheid voor de scheepvaart voor nu en de toekomst te optimaliseren, past Rijkswaterstaat op 1 augustus 2013 de scheepvaartroutes op de Noordzee aan. Het is wereldwijd een van de meest intensieve routewijzigingen tot nu toe. Dit meldt Rijkswaterstaat op de site.

Wijzigingen

Net als op het land kent de Noordzee een stelsel van snelwegen, maar dan voor de scheepvaart. Zo zijn er gescheiden vaarwegen voor doorgaand verkeer van noord naar zuid en vice versa en vaarwegen naar de havens van Amsterdam en Rotterdam. Schepen kunnen parkeren op zee in de zogenaamde ankergebieden. In de nieuwe situatie komen de doorgaande vaarwegen verder uit de kust te liggen en gaan de schepen elkaar minder kruisen. Bij IJmuiden komt een verkeersscheidingsstelsel, waarmee het scheepvaartverkeer in tegengestelde richting ieder een eigen vaarweg krijgt. Ook verschuiven ankergebieden en vindt er een herinrichting plaats rondom objecten als olie- en gasplatforms.

Veilige afstand

Met de aanpassingen wordt de veiligheid van de scheepvaart geoptimaliseerd, de bereikbaarheid van havens verbeterd en de ruimte op de Noordzee efficiënter gebruikt. De nieuwe routes zorgen ervoor dat de schepen een optimale, veilige afstand kunnen bewaren tot toekomstige windmolenparken en olie- en gasplatforms.

Internationale afspraken

Samen met de initiatiefnemers van windmolenparken op zee, en de Rotterdamse en Amsterdamse haven is er gekeken naar de meest optimale scheepvaartroutering. Een voorstel hiervoor is vervolgens ingediend bij het IMO, International Maritime Organization. Deze VN-organisatie zorgt ervoor dat deelnemende landen afspraken maken om de scheepvaart zo veilig en milieuvriendelijk te maken. Het IMO keurde de Nederlandse plannen op 29 november 2012 goed. Ook de Kustwacht, de Dienst der Hydrografie, het Loodswezen, reders, visserij- en mijnbouworganisaties zijn betrokken bij de aanpassingen.

Invoering

De nieuwe routes gaan in op 1 augustus 2013, 02.00 uur lokale tijd. Het omzetten van de oude situatie naar de nieuwe is een complexe operatie die in enkele dagen moet gebeuren. In de afgelopen maanden zijn op nationaal en internationaal de gebruikers van de Noordzee geïnformeerd. Verder zijn in juni de zeekaarten aangepast. Op 30 en 31 juli worden alle boeien op de Noordzee verlegd om de nieuwe scheepvaartroutes aan te geven. Om de scheepvaart verder te begeleiden in de nieuwe situatie zet Rijkswaterstaat extra schepen in. Ook staat –zoals altijd- de Kustwacht paraat om te assisteren vanuit het Kustwachtcentrum of de lucht.