zondag, 24. februari 2013 - 12:17 Update: 03-07-2014 1:02

Vooral 50-plussers en laagopgeleiden hebben laag consumentenvertrouwen

Vooral 50-plussers en laagopgeleiden hebben laag consumentenvertrouwen
Foto: Archief FBF.nl

- Uit onderzoek van Maurice de Hond blijkt dat het consumentenvertrouwen onder 50-plussers lager is dan ooit (-57) en dat 50PLUS, de partij van Henk Krol, maar blijft groeien.

De partij staat in de wekelijkse peiling van De Hond nu op 17 zetels. Dit melden verschillende media zondag. Er is volgens Maurice de Hond niet alleen een verband tussen consumenten- vertrouwen en leeftijd, maar ook tussen consumentenvertrouwen en politieke voorkeur. Het gemiddelde consumentenvertrouwen kwam afgelopen week uit op -44. Maar kiezers van SP, 50PLUS en PVV kwamen uit op een consumentenvertrouwen van respectievelijk -63, -65 en -71. Van andere partijen zijn de kiezers positiever gestemd. Het consumentenvertrouwen lag onder D66-stemmers op -15 en van kiezers van CDA en VVD kwam het consumentenvertrouwen uit tussen -30 en -35. Ouderen geven fors minder geld uit en zijn pessimistischer over de toekomst. Zij voelen zich vooral aangetrokken tot 50PLUS. Het consumentenvertrouwen onder 50-plusers is -57. Hiertegenover staat dat jongeren tussen 18 en 30 jaar veel positiever zijn. Hun consumentenvertrouwen ligt op -23. Ook is er een verschil in consumentenvertrouwen tussen hoog- en laagopgeleiden. Hoogopgeleiden zijn met een score van -23 het minst somber. In de middencategorie is het consumentenvertrouwen -52 en onder laagopgeleiden -64.
Categorie: