zaterdag, 28. september 2013 - 22:41 Update: 03-07-2014 0:51

Weekers informeerde kamer onjuist over oldtimers

Foto van lelijke eend 2CV auto | Archief EHF
Foto: Archief EHF

Staatssecretaris Frans Weekers van Financiën heeft de Tweede Kamer afgelopen voorjaar onjuist en onvolledig geïnformeerd rond de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers.

Dat concludeert Wouter van Embden van de lobbygroep VrijstellingOldtimer die onderzoek deed in het belang van de oldtimerbezitter. Embden legde de conclusies van het onderzoek deze week voor aan PVV-Kamerlid Roland van Vliet en Pieter Omtzigt (CDA). Beiden onderstreepten de bevindingen van de lobbygroep. 

Juist minder oldtimers

Weekers illustreert aan de hand van een grafiek van het Planbureau voor de Leefomgeving dat het aantal oldtimers tussen 2009 en 2011 is gestegen van 12.000 naar 19.500, waarvan de helft dieselauto's. Volgens diverse andere brongegevens, waaronder gegevens van het RDW, is het aantal oldtimers in 2012 en het eerste kwartaal van 2013 spectaculair is gedaald en is omgeslagen in een forse uitvoer.

Financiën houdt boot af

Daarnaast heeft Vrijstelling Oldtimer op 23 augustus 2013 door middel van twee Wob-verzoeken het Ministerie van Financiën om extra informatie gevraagd. Het eerste Wob-verzoek betrof het verkrijgen van de volledige onderbouwing van de financiële consequenties, voortkomend uit het resultaat van het overleg met de ANWB, BOVAG, FEHAC, FOCWA, KNAC en RAI. Het tweede Wob-verzoek betrof het verkrijgen van de volledige financiële onderbouwing van de door het Ministerie van Financiën verwachte opbrengst van 153 miljoen euro, die zou voortvloeien uit het schrappen van de MRB-vrijstelling voor oldtimers. Op beide verzoeken is tot op heden door het Ministerie van Financiën niet gereageerd, zodat de lobbygroep zich genoodzaakt ziet het Ministerie van Financiën in gebreke te stellen.

Het Ministerie is immers wettelijk verplicht binnen 4 weken te reageren. ''Dit betekent dat het Ministerie nu nog twee weken extra de tijd krijgt om te reageren, anders is het verplicht tot het betalen van een dwangsom. Belangrijker is dat de weg naar de bestuursrechter dan open ligt om alsnog de benodigde informatie te verkrijgen. Men kan ons vertragen, maar men kan ons niet tegenhouden'', aldus van Embden.

Dubbele lasten

Voorlopig blijft het voor oldtimerbezitters, zeker die een auto op diesel of lpg bezitten, onzekere tijden zolang het kabinet zelf haar cijfers dus niet op orde heeft. Menig liefhebber overweegt dan ook hun hobbyauto van de hand te doen omdat het straks niet meer te betalen is. Oldtimerbezitters worden namelijk nu al verplicht door verzekeraars naast hun oldtimer een tweede auto te hebben. Daarmee wil men voorkomen dat een oldtimer als dagelijkse auto wordt gebruikt. Wanneer het kabinet de regeling terugdraait moet de hobbyist in 2014 noodgedwongen voor twee auto's wegenbelasting gaan betalen. 

Categorie: