zaterdag, 14. juni 2014 - 17:48 Update: 03-07-2014 0:34

In 2014 doen iets meer Nederlanders aan Vaderdag dan in 2013

Foto van geld biljet euro | Archief EHF
Foto: Archief EHF
Amersfoort

Dit jaar doet 49% van de Nederlanders iets aan Vaderdag. Dit blijkt uit onderzoek van Q&A Research & Consultancy dat jaarlijks onderzoek doet naar het gedrag van Nederlanders rondom Vaderdag.

Uit het onderzoek blijkt dat er dit jaar iets meer mensen iets aan Vaderdag zullen doen dan vorig jaar al zullen de bestedingen aan cadeaus wederom wat af nemen.

2013 was het eerste jaar waarin minder dan de helft (47%) van Nederland iets aan Vaderdag deed.

Verschil tussen zoon en dochter
Wat betreft cadeaus zijn vaders nogal afhankelijk van het feit of er een zoon of dochter op bezoek komt. Dochters geven over het algemeen gemiddeld 2 cadeaus en zonen 1,5 maar besteden hier in totaal gemiddeld minder aan met 18,- euro en zonen 22,- euro.

De kans dat een vader een etentje krijgt is twee keer zo groot bij een dochter. De kans op een bloemetje is bij een dochter zelfs vier keer zo groot. Zonen komen vaker met een cadeaubon of een alcoholische versnapering.

Bijna kwart via internet
In 2011 kocht nog maar 12% een cadeau voor Vaderdag via internet. Dit is inmiddels bijna verdubbeld naar 23%. Met name de kleine zelfstandige winkelier is hier de dupe van. In 2011 kocht nog 25% iets bij een dergelijke winkel en dit jaar zal dit zo’n 20% zijn.

Over het onderzoek
Het jaarlijks terugkerende onderzoek naar Vaderdag is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy. Ruim 2.000 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen.

Provincie:
Tag(s):