donderdag, 30. oktober 2014 - 16:01 Update: 30-10-2014 16:03

5 redenen waarom 's nachts rijden gevaarlijker is dan overdag

's nachts rijden
Foto: Archief FBF
Amsterdam

Het klinkt zo relaxed: 's nachts autorijden. Er is doorgaans weinig verkeer op de weg, dus je kunt lekker doorkachelen.

Toch zijn de ritjes na zonsondergang gevaarlijker dan overdag, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek. Het aantal dodelijke slachtoffers ligt dan zelfs drie keer hoger. Daar zijn vijf duidelijk aanwijsbare oorzaken voor.

1 Meer dronken verkeersdeelnemers

Alcohol en verkeer gaan absoluut niet samen, dat weet iedereen. Nu kun je natuurlijk zelf zorgen dat je geen druppel drinkt voordat je achter het stuur kruipt, maar wie zegt dat jouw medeweggebruikers net zo verstandig zijn? Statistieken tonen aan dat 's nachts meer beschonken bestuurders op de weg zitten. En die vormen natuurlijk een groot gevaar voor de verkeersveiligheid. Besef dat een (ernstig) auto-ongeluk waar je zelf geen enkele schuld aan hebt wel precies dezelfde vreselijke gevolgen kan hebben als wanneer je het zelf veroorzaakt.

2 Je zicht en inschattingsvermogen is minder goed

Het menselijk oog is niet geoptimaliseerd voor de nacht. We zijn vanuit biologisch oogpunt nu eenmaal geen nachtdieren, activiteiten die een goed zicht vereisen doen we daarom al sinds de oertijd voornamelijk overdag. Natuurlijk is een groot deel van de wegen weliswaar goed verlicht, maar dat betekent ook dat alles dat zich buiten de lichtbundels bevindt zo goed als onzichtbaar voor je is. Doordat je die referentiepunten niet of minder goed ziet, kun je afstanden lastiger inschatten. Ook kun je minder goed bepalen hoe snel andere voertuigen zich voortbewegen ten opzichte van jou.

Overigens een aardig weetje: in de schemering hebben je ogen de meeste moeite zich aan te passen, nog meer dan in het holst van de nacht. Dat komt omdat het licht dan van intensiteit verandert en je ogen moeite hebben met deze veranderende omstandigheden.

3 's Nachts rijden is vermoeiender

Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen, maar de meeste mensen hebben een waak- en slaapritme die ongeveer gelijke tred houdt met de zon. Grof gezegd: overdag ben je actief, terwijl je 's nachts slaapt. Als je 's nachts wakker blijft voor een autorit, dan moet je lichaam dan ook veel meer moeite doen om wakker te blijven. Ook 's avonds treedt vermoeidheid eerder op, je hebt er dan inmiddels doorgaans al heel wat uren opzitten, om over een drukke werkdag maar te zwijgen. De aanbevolen kwartier rust na iedere twee uur autorijden is dan ook 's avonds en 's nachts niet afdoende meer. Ook kan de wegverlichting 's nachts door het grote contrast een bijna hypnotiserende werking hebben, met alle gevaarlijke gevolgen van dien.

4 Minder verkeer betekent minder waakzaamheid

s' Avonds en 's nachts zijn de wegen doorgaans rustiger dan overdag. Dat verkleint de kans op ongelukken, zou je denken. Toch is dat niet helemaal waar. Door het extreem rustige verkeer kunnen je hersenen sneller in een stand-by-modus terechtkomen. Je verliest, in andere woorden, je waakzaamheid en concentratie. Je medeweggebruikers die je wel tegenkomt zijn dan ook relatief gevaarlijkere objecten.

5 's Nachts zijn dieren die gevaar kunnen opleveren actiever

Jaarlijks gebeuren veel ongelukken met herten en reeën die plots de weg oversteken. Zeker in bosrijke gebieden zijn dieren gevaarlijke, roekeloze 'weggebruikers'. Overdag zijn deze dieren doorgaans schuwer dan 's avonds en 's nachts. De kans is dan ook groter dat je na zonsondergang flink op de rem moet voor overstekend wild. Bijkomend gevaar is ook dat je ze 's nachts minder goed ziet en bovendien pas op het laatste moment, wanneer ze binnen het bereik van de lantaarnpalen of je eigen verlichting komen. Maar juist in rurale gebieden is de verlichting doorgaans slechter of zelfs geheel afwezig.

De conclusie is duidelijk: 's nachts rijden is gevaarlijker dan overdag. Rijd dan ook zo min mogelijk na zonsondergang, ook al is soms de verleiding groot. Pak als het even kan overdag je kilometers. Dat voorkomt een hoop ellende. En in sommige gevallen word je via je verzekeringsmaatschappij er zelfs voor beloond, omdat je immers voor jezelf en anderen minder risico’s neemt.

Categorie:
Provincie: