vrijdag, 7. maart 2014 - 14:11 Update: 03-07-2014 0:41

Betaalfraude funest voor populariteit elektronisch betalen

Foto van internetbankieren | Archief EHF
Foto: Archief EHF
Tilburg

Als Nederlandse consumenten in de media berichten over pinpasfraude hebben gelezen betalen ze vaker contant in plaats van elektronisch. Dat stelt promovenda Anneke Kosse in het proefschrift waarop ze 10 maart promoveert aan Tilburg University.

Ook wanneer ze zelf te maken hebben gehad met pinpasfraude zijn ze vaker geneigd contant te betalen. Willen banken, bedrijven en winkeliers elektronisch betalen verder bevorderen om daarmee de maatschappelijke kosten te verlagen, dan zullen zij zich moeten blijven inzetten om fraude en andere veiligheidsrisico’s te voorkomen.

Hoewel consumenten steeds vaker betalen met een pinpas, is contant geld nog altijd het meest gebruikte betaalmiddel in Nederland. Anneke Kosse onderzocht welke factoren een rol spelen in de betaalkeuze van consumenten. Ze keek vooral naar het effect van veiligheid en fraude en naar de rol van afkomst en etniciteit- twee onderwerpen die nog niet eerder onderzocht zijn.

Veiligheid en fraude
Kosse laat zien dat veiligheidsincidenten aanzienlijke gevolgen kunnen hebben voor het betaalgedrag van consumenten en daarmee ook voor de totale maatschappelijke kosten van het betalingsverkeer.

Consumenten geven aan eerder te kiezen voor contante betalingen naarmate ze het idee hebben dat de kans op incidenten met pinpassen groot is. Ook de berichtgeving in de media over pinpasfraude speelt een rol. Pinpasgebruik blijkt duidelijk te dalen op dagen dat kranten berichtten over fraude. Artikelen op de voorpagina hadden hierbij het grootste effect.

Etniciteit
Daarnaast laat de promovenda zien dat ook het land van herkomst van invloed is op de keuze tussen contant geld en de pinpas. Consumenten die geboren zijn in landen waar veel contant geld wordt gebruikt, betalen ook na hun migratie vaak contant. Eerste generatie migranten uit niet-westerse landen zijn het minst geneigd om de pinpas te gebruiken.

Stimuleren
“Willen de partijen in het betalingsverkeer elektronisch betalen in Nederland verder stimuleren, dan dienen ze zich te blijven inzetten om het aantal veiligheidsincidenten te voorkomen. Ook dienen ze consumenten te blijven informeren over hoe zij zo veilig mogelijk kunnen betalen. Dat kan de maatschappij een kostenbesparing opleveren”, aldus Kosse.