dinsdag, 30. december 2014 - 21:53 Update: 30-12-2014 22:20

Dalende brandstofprijzen maken het elektrische autofabrikanten moeilijk

Dalende brandstofprijzen maken het elektrische autofabrikanten moeilijk
Foto: wijkopenautos.nl
Amsterdam

Het is een trend die voorlopig behoorlijk lijkt door te zetten: de dalende brandstofprijzen. Door een prijsdaling aan de pomp van 20 tot 30 cent per liter, is dit een prettige periode voor alle autorijders. Maar voor de autofabrikanten van elektrische auto’s, zoals Tesla en Toyota, betekent het een einde aan ongebreidelde groei.

De grootste oorzaak voor de lage brandstofprijzen, ligt natuurlijk aan dé grondstof voor diesel en benzine: olie. Door een hogere productie van 40% in Libië (ondanks de burgeroorlog) en de achterblijvende groei in de wereldeconomie, is er meer olie op de markt gekomen. De prijs per vat is daardoor gekelderd en ligt nu ongeveer op 82 euro, waar deze een aantal maanden geleden bijna 120 euro per vat was. 

Dat is nog niet alles. Omdat de Amerikanen genoeg hadden van de hoge olieprijs, zijn ze naast de gewone olie, schalie-olie gaan produceren. Hierdoor zijn er sinds 2010 3 miljoen vaten olie per dag extra op de markt gekomen, waardoor de totale productie op 8.5 miljoen vaten is komen te liggen. Daarnaast wil Saoedie Arabië net zo goed haar marktaandeel verdedigen en brengt ook meer vaten op de markt. Resultaat? Een groter aanbod aan olie op de markt, meer concurrentie en lagere kosten per vat. Natuurlijk genieten bedrijven zoals Shell en BP nu van de lagere productiekosten en dus profiteert de autorijder van lagere prijzen aan de pomp. 

Goed nieuws dus, voor iedereen met een auto die op diesel of benzine rijdt. Zelfs de consument die hybride rijdt (deels elektrisch, deels brandstof) vaart daar wel bij. Bedrijven die volledig elektrische auto’s produceren zoals Opel (Ampera) en met name Tesla, ondervinden er echter behoorlijke nadelen van. Tesla deed met de toenemende olieprijs niets anders dan groeien, want wanneer tanken steeds duurder is, lokt het elektrische alternatief. Nu dankzij de gekelderde brandstofprijzen ook het aandeel van Tesla behoorlijk is gedaald, is het torenhoge vertrouwen in de elektrische autofabrikant getemperd. De consument wacht nog even voor ze de auto verkopen en voor een elektrisch alternatief kiezen. Gevolg? Zowel Daimler als Toyota verkochten onlangs hun belang in Tesla, waardoor het aandeel Tesla in één week tijd ruim 14% minder waard werd. Beursanalisten zeggen massaal dat het er op lijkt dat het aandeel Tesla over zijn hoogtepunt heen is, maar dat het bedrijf ondanks de forse waardedaling wel een zekere toekomst heeft. Immers blijft de techniek van elektrische auto’s zich sterk ontwikkelen en zal Tesla voorlopig nog een leidende rol spelen op de markt. 

Geen reden voor paniek dus. Bovendien hoeft Tesla niet lang te wanhopen. Want ondanks het feit dat het eind van de dalende olieprijs-trend nog niet in zicht is, zullen veel landen de kans grijpen om brandstofaccijnzen te verhogen of de inflatie omhoog te duwen, zodat de prijs aan de pomp weer stijgt. En dan zullen veel meer consumenten dan nu, snel hun huidige brandstofslurpende auto willen verkopen om deze te vervangen voor een zuinigere en CO2 uitstoot neutrale elektrische auto.

Categorie:
Provincie:
Tag(s):