vrijdag, 7. februari 2014 - 18:25 Update: 03-07-2014 0:43

Dunne modellen geen stimulans om af te slanken

Foto van eten vet overgewicht dik | Archief EHF
Foto: Archief EHF
Maastricht

Uit onderzoek aan de Universiteit Maastricht blijkt dat mensen die op dieet zijn juist moeilijker afvallen wanneer zij herhaaldelijk blootgesteld worden aan een foto van een dun model. Dit meldt de Universiteit Maastricht.

’Soms neemt het gewicht zelfs toe. Geconfronteerd worden met het `dun-ideaal', je doel zichtbaar voor ogen hebben, werkt niet motiverend, zoals vaak wordt aangenomen, maar lijkt juist een averechts effect te hebben.

Onderzoekster Anne-Kathrin Klesse promoveerde aan de School of Business and Economics van de Universiteit Maastricht met haar onderzoek.

'Dun-ideaal'
Onder invloed van media worden mensen dagelijks geconfronteerd met de sociale norm om dun te zijn. Het herhaaldelijk zien van beelden die het `dun-ideaal' uitdragen kan invloed hebben op het zelfbeeld.

Blootstelling aan modellen met onrealistische lichaamsmaten verandert het geloof dat het eigen afvaldoel haalbaar is. "Mensen die lijnen raken gedemotiveerd om nog moeite en energie te steken in het, voor hun gevoel, toch onhaalbare doel, waardoor ze er vanaf zien", aldus Anne-Kathrin Klesse.

"Een extreem dun model laat een einddoel zien dat erg ver weg ligt van je `huidige zelf'. De grote discrepantie hiertussen lokt inconsistent gedrag uit bijvoorbeeld ongezonde snacks eten."

Klesse voerde twee studies uit, bestaande uit twee dieetprogramma's die elk een week duurden. De deelnemers aan de twee dieetprogramma's waren eerstejaars studentes die wilden afvallen.

In beide studies kregen alle deelnemers een dagboek mee om gedurende de week hun eetgewoonten in bij te houden. In studie 1 kreeg de helft van de deelnemers een dagboek met op de kaft een foto van een dun model en de andere helft een neutrale, dieetgerelateerde foto van een meetlint.

In studie 2 kreeg de ene helft tevens een foto van een dun model, en zag de andere helft hetzelfde model, maar aangepast in Photoshop aan iemand met een doorsnee, gemiddeld gewicht.

In beide studies hadden de deelnemers die geconfronteerd werden met het dunne model er significant minder vertrouwen in dat ze hun doel zouden behalen. Dit had tot gevolg dat ze ook daadwerkelijk minder resultaat boekten: de groep die steeds de neutrale foto te zien kreeg, slaagde erin gewicht te verliezen, terwijl de deelnemers die werden blootgesteld aan het dunne model minder succesvol waren en zelfs licht waren aangekomen.