zaterdag, 19. juli 2014 - 9:50 Update: 20-07-2014 8:24

F16's onderscheppen onbekend vliegtuig

F-16-gevechtsvliegtuigen de lucht in voor onderscheppen van onbekend vliegtuig
Foto: Min. Defensie
Volkel

Twee F16 gevechtsvliegtuigen zijn vrijdagavond vanaf de vliegbasis in Volkel met spoed opgestegen om een klein vliegtuig te onderscheppen waarmee geen contact was te krijgen.

Toen de straaljagers met hoge snelheid op hun doel afvlogen, werd de communicatie met het 'onbekende' toestel hersteld.

Trainingsvlucht
Vervolgens is besloten er een trainingsvlucht van te maken, zei een woordvoerder van het ministerie van Defensie. Onbekend is waarom de piloot niet reageerde op de oproepen. Waar het toestel vloog is niet bekend gemaakt.

Sinds vrijdag wordt het Nederlandse luchtruim bewaakt vanaf Vliegbasis Volkel. Voor de zogenoemde quick reaction alert (QRA) staan 24 uur per dag 2 bewapende F-16’s gereed.

Bij een schending van het luchtruim hangen de F16 gevechtsvliegtuigen binnen 15 minuten in de lucht. De luchtbewakingstaak wisselt elke 3 maanden tussen de bases Volkel en Leeuwarden. De taak geldt voor het Nederlandse verantwoordelijkheidsgebied: het Nederlandse luchtruim en een door de NAVO toegewezen deel boven de Noordzee.

Radiocontact

De QRA-taak wordt in nauwe samenwerking met het Air Operations Control Station (AOCS) in Nieuw Milligen uitgevoerd. Vanuit dit controle- en commandocentrum controleert de luchtmacht of vliegtuigen een vluchtplan hebben, of ze een bestemming hebben opgegeven en de juiste route volgen. Bij afwijkingen neemt AOCS NM radiocontact op met een piloot.

De luchtgevechtsleiding is onderdeel van het luchtverdedigingsstelsel van de NAVO. Op het moment dat een ongeïdentificeerd vliegtuig naar een luchtruim van een naburig land dreigt te vliegen, wordt hier gezamenlijk op ingespeeld.

Laatste inzet

De laatste inzet van de QRA was vanaf Vliegbasis Volkel op 23 april. Russische Bear T-95 bommenwerpers vlogen toen richting het Nederlands verantwoordelijkheidsgebied zonder hun identiteit bekend te maken. De ‘beren’ bereikten het Nederlandse verantwoordelijkheidsgebied uiteindelijk niet. De Britse en Deense luchtmacht begeleidden de toestellen verder.