dinsdag, 26. augustus 2014 - 13:04

ING: Meer werkgelegenheid bij webwinkels

ING: Meer werkgelegenheid bij webwinkels
Foto: Archief bon
Amsterdam

De beperkte economische groei, opkomst van e-commerce en vergrijzing hebben effect op de detailhandel in de Nederlandse regio’s.

De behoefte aan nieuwe winkels loopt in veel gebieden terug en de winkelleegstand stijgt. In een aantal provincies is al sprake van een daling van de werkgelegenheid in fysieke winkels. Tegelijkertijd levert de sterke toename van het aantal webwinkels nieuwe bedrijvigheid en banen op. Hierdoor is de totale werkgelegenheid in de detailhandel in bijna alle provincies ondanks de crisis gestegen.

Meer mensen nodig door groei webwinkels en ruimere openingstijden
De detailhandel is goed voor 1 op de 10 banen in Nederland. Met 14.000 startende bedrijven in 2013 heeft de sector ook een groot belang in de nieuwe bedrijvigheid. Landelijk steeg de werkgelegenheid in de detailhandel tussen 2007 en 2013 met bijna 5%. Door ruimere openingstijden van winkels en de sterke groei van webwinkels zijn meer mensen nodig. Tegelijkertijd neemt het aantal gewerkte uren per winkelmedewerker gemiddeld iets af, daardoor worden ook meer mensen ingezet om dezelfde hoeveelheid werk te doen.

Categorie:
Tag(s):