donderdag, 12. juni 2014 - 11:18 Update: 03-07-2014 0:34

Maximaal 1 euro kosten bij bellen naar 0900-nummers

foto van verkoop | fbf
Foto: fbf
Den Haag

Vanaf vrijdag, 13 juni 2014, gelden er nieuwe consumentenregels waarmee u als consument sterker staat. Want deze regels geven u extra rechten als u iets koopt in een winkel, op straat, aan de deur, via de telefoon en internet. De nieuwe regels gelden bij producten en diensten die u op of na 13 juni 2014 hebt gekocht. Hieronder staan een aantal belangrijke nieuwe regels op een rijtje.

(1) Bedenktijd
Als u voor 13 juni 2014 iets kocht op internet, had u een bedenktijd van zeven werkdagen. De bedenktijd wordt vanaf 13 juni 2014 langer: veertien dagen. U hebt dan dus twee weken de tijd om te bepalen of u de aankoop wilt houden.
Let op: de verkoper moet u informeren over de bedenktijd. Doet hij dit niet goed, dan wordt de bedenktijd verlengd naar maximaal twaalf maanden. Krijgt u alsnog later alle informatie? Dan hebt u opnieuw een bedenktijd van veertien dagen.

(2) Bedenktijd bij verkoop op straat
Koopt u iets op straat? Bijvoorbeeld een abonnement op een krant, tijdschrift of boekenclub? Bij verkoop op straat voor 13 juni 2014 was er geen bedenktijd. U zat dan aan de overeenkomst vast.
Koopt u iets op straat voor een bedrag boven de 50 euro? Dan geldt vanaf 13 juni 2014 ook een bedenktijd van veertien dagen.

(3) Nieuwe regels voor verkoop aan de deur en verkoopdemonstraties
Staat er een verkoper bij u voor de deur? Bijvoorbeeld om u een nieuwe stofzuiger of een nieuw energiecontract te verkopen? Of koopt u iets tijdens een verkoopdemonstratie? Onder de oude regels had u een bedenktijd van acht werkdagen. Vanaf 13 juni 2014 hebt u een bedenktijd van veertien dagen als u iets koopt boven een bedrag van 50 euro.

(4) Schriftelijk instemmen bij afsluiten van een dienst via telemarketing
Belt een energiebedrijf u voor het afsluiten van een nieuw energiecontract? Of belt een verkoper u voor een telefoonabonnement of een abonnement op een sportschool?
Voor 13 juni 2014 waren de regels zo dat u aan de telefoon een overeenkomst kon sluiten. Als u “ja” zei aan de telefoon, was de overeenkomst gesloten. U had dan wel nog een bedenktijd van zeven werkdagen.
De nieuwe regels brengen hier verandering in. Wordt u gebeld door een verkoper voor een dienst voor langere tijd? Dan is alleen “ja” zeggen in veel gevallen niet genoeg. De overeenkomst is pas geldig als u schriftelijk hebt ingestemd. Bijvoorbeeld omdat u uw handtekening zet onder een contract. Of als u via de e-mail een contract hebt gekregen en u via e-mail hebt laten weten dat u het contract wilt.

(5) Nieuwe regels voor bellen naar klantenservice met 090x-nummer
Hebt u iets gekocht en hebt u een vraag over de aankoop of het contract? Heeft de klantenservice een 0900, 0906 of 0909-nummer?
Dan geldt vanaf 13 juni 2014 een tarief van maximaal 1 euro per gesprek plus de gewone belkosten. Gesprekskosten per minuut mogen niet meer in rekening worden gebracht. U betaalt dan alleen uw gebruikelijke belkosten.
Voor 13 juni 2014 gold al wel een maximumtarief van 15 cent per minuut als u klant was bij een bedrijf.

Provincie:
Tag(s):