donderdag, 11. september 2014 - 19:15 Update: 11-09-2014 19:57

Niet uitchecken levert OV-bedrijven 16 miljoen op

Niet uitchecken levert OV-bedrijven 16 miljoen op

Uit een rapport dat door onderzoeksbureau Panteia is opgesteld voor het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NVOB) blijkt dat vervoerders circa 16 miljoen euro per jaar overhouden aan reizigers die vergeten om uit te checken met de OV-chipkaart.

De NVOB waarin onder meer de NS, regionale vervoerders, reizigersorganisaties, en Rijk zijn vertegenwoordigd vindt dat dit geld 'ten goede moet komen aan de reizigers'. Dit melden verschillende media donderdag.

Het komt vaak voor dat reizigers vergeten uit te checken met de OV-chipkaart en daardoor onnodig veel geld kwijt zijn aan een ritje met de trein of metro. Voor de vervoerders blijkt het echter een melkkoe.

De partijen die door de NOVB vertegenwoordigd worden, hebben maatregelen aangekondigd om het missen van het uitchecken verder terug te dringen. Daarnaast zou het makkelijker moeten worden om het geld dat daardoor te veel betaald is, terug te krijgen. De termijn waarin dat kan worden gedaan, wordt verlengd van 3 tot 6 maanden. Verder kunnen reizigers over een aantal weken op de reisplanner-app van de NS zien of er is uitgecheckt.

Uit een inventarisatie blijkt dat reizigers in 1,7 procent van het totale aantal ritten niet uitchecken. Dat komt neer op 7,3 miljoen ritten. Bij 440.000 ritten is het te veel betaalde geld terugbetaald aan de reiziger.

Er zal altijd een aantal reizigers blijven dat vergeet uit te checken, maar de vervoersbedrijven gaan zich hard maken om dat aantal onder de 1 procent te brengen.