donderdag, 20. november 2014 - 8:45 Update: 20-11-2014 20:56

Online speelgoedwinkels misleiden consument met verzonnen aanbiedingen

Online speelgoedwinkels maken zich schuldig aan nep-aanbiedingen
Foto: Archief EHF
Amsterdam

Online speelgoedwinkels maken zich nog steeds schuldig aan nep-aanbiedingen. De van/voor aanbiedingen kloppen vaak niet, omdat de 'van-prijs' nooit gerekend is of stijgt zodra de 'voor-prijs' omhoog gaat.

Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. Met verzonnen aanbiedingen, worden fikse kortingen gesuggereerd en daarmee consumenten misleid. Bol.com maakt zich verreweg het vaakst schuldig aan nep-aanbiedingen (ruim 70% van de aanbiedingen klopt niet), gevolgd door Wehkamp, Fonq en Blokker. In 2013 vond de Consumentenbond ook veel nep-aanbiedingen.

Van begin september 2014 tot en met half november 2014 bekeek de Consumentenbond wekelijks 160 prijzen van populair speelgoed, en noteerde 457 nepaanbiedingen. Zo kostte de Politiepatrouille met zwaailicht van Playmobil bij Bol.com in september €27,99. In oktober ging de prijs omhoog, maar werd het aangeprezen als een koopje: van €31,99 voor €29,99. Ook de 'Vtech toet toet auto's vliegveld'  bij Bol.com, begin november aangeprezen van €26,99 voor €24,99, is eigenlijk helemaal geen aanbieding, aangezien het speelgoed in september wegging van €24,99 voor €22,99.

Ook bij Wehkamp worden consumenten om de tuin geleid. Halverwege oktober adverteert het bijvoorbeeld met het Voice of Holland zing & coachspel van €34,99 voor €19,99. Een koopje, want een paar weken later is het spel in de 'aanbieding' van €34,99 voor €32,99. Een 'van-prijs' of doorgehaalde prijs bij een artikel moet direct voorafgaand aan de aanbieding daadwerkelijk berekend zijn door de winkel.

Categorie:
Provincie: