zaterdag, 14. juni 2014 - 14:41 Update: 03-07-2014 0:34

Oost-Europese truckers bivakkeren maanden lang in vrachtwagen

Foto van vrachtwagen chauffeur cabine | Archief EHF
Foto: Archief EHF
Utrecht

Door transportbedrijven ingehuurde Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs die rijden voor grote opdrachtgevers als Ikea, Shell en Unilever leven soms maanden achter elkaar in hun voertuig. Dit blijkt zaterdag uit onderzoek van FNV stichting VNB.

‘Zij krijgen betaald naar de standaarden van het land van herkomst. Lonen van twee tot zeshonderd euro per maand zijn daarbij eerder regel dan uitzondering’, aldus FNV stichting VNB.

Schenden rij- en rustrijden
Transporteurs van Ikea, Shell en Unilever schenden rij en rusttijden regels en maken van Oost-Europese chauffeurs snelwegnomaden. Hoewel de rij- en rusttijden regels het chauffeurs verbieden om wekenlang in hun cabines te bivakkeren, wordt dit niet door de Inspectie gehandhaafd.

FNV heeft daarom een verzoek tot handhaving gedaan bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Het formele verzoek is eerst gericht op drie bedrijven. De regels zijn er om individuele werknemers te beschermen tegen hun werkgever, de sector tegen deze vorm van concurrentievervalsing en de verkeersveiligheid tegen oververmoeide snelwegzombies.

Edwin Atema van FNV Stichting VNB: “Een chauffeur die maanden achtereen tegen een slecht loon en verstoten van sanitaire voorzieningen en een sociaal leven in zijn cabine leeft, is niet primair bezig met zijn werk en de verkeersveiligheid. Deze chauffeurs zijn als snelwegnomaden bezig met overleven.”

Loonverschillen en slechte handhaving
De grote loonverschillen in Europa en de slechte handhaving van bestaande wetgeving verdrukken gezonde werkgelegenheid in de Nederlandse transportsector. Arbeidsuitbuiting is bij een aantal werkgevers in het wegtransport een “ business model “ geworden.

Dit komt tot uiting op de Nederlandse parkeerplaatsen en industrieterreinen. Wie in het weekeinde over de snelweg rijdt, ziet ze staan. De vrachtauto’s met Oost- Europese kentekens en op de parkeerplaatsen de bivakkerende chauffeurs.

Atema: “Vrijwel al deze chauffeurs zijn weken en vaak zelfs maanden achter elkaar onderweg. De parkeerplaatsen en de vrachtauto is voor deze chauffeurs hun werkplek en huis ineen. De Nederlandse chauffeur in loondienst is ingeruild voor een goedkope Oost- Europeaanse chauffeur, die vaak ook nog eens schaamteloos wordt uitgebuit.”

Cao-conflict
Door het niet of te slecht handhaven van bestaande wet en regelgeving weten grote opdrachtgevers de transportondernemingen alsmaar lagere prijzen op te leggen. Deze race naar de bodem gaat over de ruggen van chauffeurs en werkgevers die zich wel aan de wet houden.

Egon Groen, cao-onderhandelaar transport en logistiek: ‘In het cao-conflict dat nu in de transportsector gaande is, zien we dit terug. Transportwerkgevers bieden hun chauffeurs geen loonsverhoging, maar een nullijn. De chauffeurs die de transportbedrijven en zelfs de economie gaande houden, betalen de rekening voor het wegkijkgedrag van opdrachtgevers als Ikea, Shell en Unilever en het feit dat ook de Inspectie niet of nauwelijks aan handhaving doet.’

FNV Stichting VNB is de nalevingspolitie voor het wegtransport. Zij controleert namens de vakbond of de cao wordt nageleefd.

Provincie: