maandag, 24. februari 2014 - 12:01 Update: 03-07-2014 0:41

PostNL: Postmarkt zal komende jaren verder krimpen

Foto van post in brievenbus | Archief FBF.nl
Foto: Archief FBF.nl

PostNL verdient steeds minder met de ouderwetse post, maar dat verlies wordt onder meer goedgemaakt door de bezorging van pakjes die via internet zijn besteld en ook door de verhoging van de postzegelprijs.

Daarnaast heeft het postbedrijf profijt van de ingezette kostenbesparingen, die sneller en meer opleveren dan eerder was gedacht. Dit meldde het postbedrijf maandag bij de presentiatie van de kwartaal en jaarcijfers, zo schrijft de NOS.

Het bedrijf gaat nog 75 miljoen euro extra bezuinigen maar dat zal niet leiden tot meer ontslagen, aldus PostNL. Vorig jaar kondigde het bedrijf voor 400 miljoen euro kostenbesparingen aan waardoor 2700 tot 3500 banen verdwijnen.

Het aandeel van PostNL maakte door deze bekendmaking vanochtend op de beurs een vrije val en noteerde aan het eind van de ochtend een verlies van ruim 18 procent. Beleggers zijn niet blij met de resultaten en de vooruitzichten van een verder krimpende postmarkt.

Vorig kwartaal stabiliseerde de omzet van PostNL op 1,2 miljoen euro. De nettowinst daalde flink, onder meer door de kosten voor de reorganistie van de postbezorging, tot 19 miljoen euro, tegen 167 miljoen euro een jaar eerder. Over heel het jaar moest een nettoverlies van 170 miljoen euro worden geïncasseerd.

De besparingen die PostNL nu voor ogen heeft zullen niet leiden tot meer ontslagen. De besparingenmoet komen van het efficiënter inzetten van transport en de invoering van nieuwe, goedkopere afhaalpunten.

Categorie:
Tag(s):