maandag, 6. oktober 2014 - 17:49 Update: 06-10-2014 17:59

Rechtszaak tegen Nuon gestart om misleiding met 'Natuurstroom'

Rechtszaak tegen Nuon gestart om misleiding met 'Natuurstroom'
Foto: Archief EHF
Amsterdam

Nuon wordt voor de rechter gedaagd door ConsumentenClaim. ConsumentenClaim heeft maandag een verzoekschrift bij de rechtbank ingediend om de hoofdrolspelers bij Nuon in de Natuurstroomaffaire onder ede te kunnen horen.

Eerder berichtte het Financiële Dagblad hier over: ruim 86 miljoen aan extra inkomsten ging naar de afdeling marketing die het geld gebruikte voor de werving van grijze stroom klanten. Bij ConsumentenClaim hebben zich zo'n 500 klanten van natuurstroom gemeld voor een schadevergoedingsprocedure.

Jarenlang liet Nuon haar klanten extra betalen voor Natuurstroom. Daarbij werd de garantie gegeven dat speciaal voor natuurstroomklanten extra windparken, waterkrachtcentrales en zonnecentrales gebouwd zouden worden.Tot eind 2002 heeft Nuon investeringen in duurzame projecten verantwoord. Daarna niet meer. Er zijn sterke aanwijzingen dat Nuon de extra inkomsten voor andere doeleinden heeft gebruikt.

Er zijn ongeveer 217.000 particulieren en 500 bedrijven die de afgelopen jaren Natuurstroom bij Nuon hebben afgenomen. Wij zijn van mening dat al deze klanten vanaf eind 2002 de door hen betaalde toeslag voor Natuurstroom moeten terugkrijgen. Afhankelijk van het energiegebruik kan de toeslag voor Natuurstroom oplopen tot gemiddeld € 80,- per jaar.

Het gaat om Natuurstroom-contracten die tussen 1996 en 2002 zijn afgesloten. In het bijbehorende garantiecertificaat garandeert Nuon dat de toeslag die klanten betalen, wordt aangewend voor duurzame energieprojecten. Na 2002 maakte Nuon deze garantie niet meer waar. Klanten werden daar niet over geïnformeerd en betaalden daarom teveel. Het gaat om tientallen euro’s per jaar.

Provincie:
Tag(s):