donderdag, 30. januari 2014 - 18:16 Update: 03-07-2014 0:43

Ruim 10 miljoen euro voor beter onderwijs

gehaakte knuffels
Amsterdam

10,1 miljoen euro voor beter onderwijs. Dat is de wereldwijde opbrengst van de jaarlijkse Pluchen Speelgoedactie van de IKEA Foundation.

In Nederland is een bedrag van 320.501 euro opgehaald voor onderwijsprojecten van UNICEF en Save the Children. Bovendien hebben klanten van IKEA Nederland ruim 4.500 knuffels gedoneerd aan lokale goede doelen die zich inzetten voor kwetsbare kinderen in Nederland. Tijdens de Pluchen Speelgoedactie voor beter onderwijs doneert de IKEA Foundation van 30 oktober 2013 tot 5 januari 2014 wereldwijd voor elk verkocht pluchen speelgoedbeest of kinderboek 1 euro aan onderwijsprojecten van UNICEF en Save the Children. Sinds de start van de campagne in 2003 is er 67 miljoen euro opgehaald. Dit heeft meer dan 11 miljoen kinderen in 46 landen aan betere onderwijsmogelijkheden geholpen. Met de opbrengst van dit jaar worden 19 projecten in Afrika, Azië en Oost-Europa gesteund. Dit jaar konden klanten voor het eerst niet één, maar twee keer een bijdrage leveren. Tijdens de actie stond er bij de uitgang van alle winkels een Doneerbak waarin klanten hun gekochte knuffels en boeken konden doneren aan een lokaal goed doel. Dit heeft maar liefst 4.703 knuffels en kinderboeken opgebracht. Iedere winkel heeft de inhoud gedoneerd aan een lokaal goed doel in de omgeving: van kinderafdelingen van ziekenhuizen tot de speelgoedbank en een kinderhospice. “Onderwijs is van cruciaal belang voor de ontwikkeling en kansen van elk kind. Ik ben blij dat we daar met deze actie ook dit jaar weer aan bij kunnen dragen. Bovendien steunen we dit jaar niet alleen kinderen ver weg, maar ook dichtbij. Ik ben erg onder de indruk van het enthousiasme waarmee onze medewerkers en klanten knuffels hebben ingezameld voor lokale goede doelen in Nederland”, aldus Lisen Wirén, Sustainability manager IKEA Nederland.
Provincie: