woensdag, 4. juni 2014 - 13:13 Update: 03-07-2014 0:35

Simyo beperkt negatief tegoed prepaid tot maximaal 5 euro

Foto van smartphone | Archief EHF
Foto: Archief EHF
Den Haag

Simyo, een dochterbedrijf van KPN, gaat naar aanleiding van toezichtgesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de mogelijkheid om een negatief tegoed te hebben bij prepaid bellen en internetten beperken. Dit meldt de ACM woensdag.

Klachten
Aanleiding voor ACM om Simyo te bewegen tot deze aanpassing waren de klachten van consumenten bij ConsuWijzer en in een uitzending van TROS Radar. Consumenten meldden dat zij onverwacht met een hoog negatief saldo werden geconfronteerd. Zij gingen er vanuit dat dit met een prepaid dienst niet mogelijk was.

ACM houdt toezicht op de naleving van de consumentenregels. ACM vindt dat consumenten er vanuit moeten kunnen gaan dat zij bij een prepaid dienst niet met een onverwacht hoog negatief tegoed worden geconfronteerd. Zo kiezen sommige ouders bewust voor een prepaid telefoon voor hun kind om hun bel- en internetgebruik binnen de perken te houden.

Wanneer aanbieders hun klanten toch de mogelijkheid willen bieden om een eenmaal gestart gesprek of internetsessie af te maken nadat het beltegoed is verbruikt, dan kan dat alleen als voldaan is aan de regels die consumenten beschermen.

In dit geval betekent dit, dat het bedrag waarvoor de consument in de min kan komen beperkt is en de aanbieder de consument duidelijk moet informeren over het risico op een negatief saldo vóórdat hij besluit of hij de prepaid dienst wil afnemen.

Maximaal vijf euro
Simyo heeft na de gesprekken met ACM het bedrag waarvoor de consument in de min kan staan beperkt tot maximaal vijf euro. Daarnaast heeft Simyo de informatie op de website hierover aangepast. Consumenten vinden op de website nu duidelijker informatie over het feit dat een gebruiker een negatief saldo kan ontwikkelen.

Categorie:
Tag(s):