vrijdag, 5. december 2014 - 14:48 Update: 05-12-2014 16:14

Sinterklaas zorgt voor 27% meer online-omzet

Online-verkoop Sinterklaas zorgt voor 27% meer omzet
Foto: Archief EHF
Ede

Online retailers zien dat hun weekomzet in de vijf weken voor Sinterklaas met 27% is toegenomen ten opzichte van hun gemiddelde weekomzet.

De verkoop van Sinterklaascadeaus en artikelen in de periode van 1 november tot 5 december zal daarmee goed zijn voor een kleine 170 miljoen aan extra online omzet. Dit blijkt uit de resultaten van een onderzoek van Thuiswinkel.org dat wordt uitgevoerd door GfK en mogelijk wordt gemaakt door PostNL. 

Een kleine 60% van de ondervraagde online retailers zegt dit jaar een toename van de feestdagenomzet te krijgen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Waar de gemiddelde online weekomzet in de eerste drie kwartalen van 2014 op € 128 miljoen ligt (Bron: Thuiswinkel Markt Monitor), hebben online winkeliers in de vijf weken voor Sinterklaas een gemiddelde weekomzet van € 162 miljoen (+27%) gegenereerd. De totale online bestedingen in de pre-Sinterklaas periode komen hiermee uit op € 811 miljoen.

“GfK meet met behulp van grootschalige consumenten- en retailpanels het koopgedrag van de Nederlandse consument. Het vertrouwen in de economie is weer stijgende, wat terug te zien is in de omzetontwikkeling voor Sinterklaas. Duidelijk is dat rond de feestdagen steeds meer consumenten de weg naar het (mobiele) web weten te vinden”, aldus Gino Thuij, GfK.

Wijnand Jongen, directeur van belangenvereniging voor webwinkels Thuiswinkel.org: “Opvallend is dat consumenten gemiddeld meer besteden bij meer webwinkels. We zijn met name reuze tevreden over de online speelgoedaankopen die zorgen dat online speelgoedondernemers het jaar goed kunnen afsluiten.”

Categorie:
Provincie: