dinsdag, 6. mei 2014 - 8:58 Update: 03-07-2014 0:36

Weinig meesters op basisschool niet goed voor leerlingen

Foto van leerling op school | Archief FBF.nl
Foto: Archief FBF.nl
Utrecht

Het percentage mannen dat op de basisschool voor de klas staat is van 22,8 procent in 2003 gedaald naar 15,8 procent in 2012.

Dat blijkt uit een onderzoek  van CNV Onderwijs, zo melden verschillende media dinsdag. Uit het onderzoek blijkt ook dat mannelijke leerkrachten (57 procent) zich vaker eenzaam voelen op de basisschool tussen hun voornamelijk vrouwelijk collega's. En 90 procent van de mannelijke leerkrachten geeft aan meer mannelijke collega's te willen.

CNV Onderwijs vindt de cijfers verontrustend en vindt het tijd voor verandering zodat mannen het weer leuker gaan vinden om op de basisschool les te geven. Volgens de vakbond zouden mannen meer interesse kunnen krijgen als scholen een zakelijker cultuur krijgen en nadruk komt te liggen op techniek en praktische vaardigheden en vooral weer op de belangrijkste taak: het lesgeven. Bovendien haken veel mannen, maar ook vrouwen, af door het vele administratieve werk.

Stephan Kurpershoek (40), de enige mannelijke leerkracht op een kleine basisschool in Friesland, zegt over zijn situatie in de Telegraaf: 'Ik neem vaak kortere pauzes, omdat er in de koffieruimte soms wekenlang alleen maar over diëten of zwangerschappen wordt gesproken. Hoewel ik prima overweg kan met mijn collega’s, voel ik me toch een soort buitenbeetje.'

Niet alleen voor de docenten, ook voor de leerlingen zou het beter zijn als er meer mannelijke leerkrachten bij zouden komen. In de krant zegt pedagoog Marco Roelofs, coördinator van de belangenvereniging Mannen van Pedagogiek hierover: 'We weten dat een kind het meeste baat heeft bij een evenwicht tussen vrouwen en mannen als leerkracht.' Op een paar honderd Nederlandse scholen werken zelfs helemaal geen mannen. Roelofs: 'Helemaal niet in aanraking komen met mannen in deze belangrijke levensfase kan funest zijn voor de ontwikkeling van een kind.'

Provincie: