dinsdag, 16. juni 2015 - 13:54 Update: 16-06-2015 16:59

Hulplijn voor chauffeurs bij Calais

Helpdesk voor problemen bij Calais voor transporteurs
Foto: Archief EHF
Zoetermeer

EVO start een helpdesk voor ondernemers die hun goederen naar Groot-Brittannië vervoeren en rond het Franse Calais te maken hebben met steeds gevaarlijker situaties. Volgens EVO, belangenbehartiger van 15.000 handels- en productiebedrijven, moet Europa maatregelen nemen om de problemen op te lossen.

Op de Calais-helpdesk van EVO vinden ondernemers de laatste actualiteiten over de problemen en tips om schade aan hun bestel- of vrachtauto’s en goederen zoveel mogelijk te voorkomen.

Verstekelingen

Een jaar geleden meldde EVO voor het eerst een toename van het aantal meldingen van bedrijven over verstekelingen die in Calais bestel- of vrachtauto’s inklimmen. Soms hangen de vluchtelingen aan het onderstel van de vrachtauto, maar veel vaker dringen ze de laadruimte binnen. Als de Britten de illegalen aantreffen, levert dat een boete op die kan oplopen tot 2000 pond per verstekeling.

Goederen afgekeurd

Soms bevinden de verstekelingen zich een dag in de laadruimte, waardoor de bloemen, vleeswaren of andere goederen worden afgekeurd. Hierdoor loopt de schade bij sommige bedrijven in de tonnen. Ondernemers zijn vooral in toenemende mate bezorgd omdat zowel chauffeurs als verstekelingen door de oversteekacties gevaar lopen.

Europa

De extra veiligheidsmaatregelen van de Eurotunnel in Calais noemt EVO een stap in de goede richting. Volgens EVO moet Europa echter maatregelen nemen om onveilige situaties in alle oversteekplaatsen tegen te gaan. Als de vluchtelingenstroom blijft toenemen en de Eurotunnel in Calais veiligheidsmaatregelen neemt, verplaatst het probleem zich mogelijk naar andere oversteekplaatsen zoals Rotterdam of IJmuiden. Dit weekend onderschepte de Britse douane nog vijftig verstekelingen die in Hoek van Holland een vrachtauto in klommen.

Niet meer stoppen

EVO blijft er ondertussen bij de Britten op hameren om de boetes kwijt te schelden. Ook blijft EVO haar leden voorlopig adviseren om niet meer te stoppen vanaf Gent tot aan de tunnel of veerboot – zeker niet op afgelegen plaatsen. Ook moeten chauffeurs de onderzijde van de vrachtauto controleren en ervoor zorgen dat deuren en kleppen zijn verzegeld.