dinsdag, 7. juli 2015 - 9:25 Update: 07-07-2015 18:42

Consument wil alleen groenten, geen plastic

Consument kiest liever komkommer zonder plastic
Foto: EHF
Utrecht

Driekwart van de consumenten kiest liever voor onverpakte groenten, in plaats van in plastic verpakte. Dat blijkt uit onderzoek van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal, uitgevoerd door Motivaction. Mensen zien verpakkingen als overbodig, terwijl ze vaak een belangrijke functie hebben.

Consumenten kiezen voor groenten zonder verpakking omdat zij zo beter de hoeveelheid kunnen bepalen en de groenten uitkiezen die er goed uit zien. Zij ergeren zich aan de verpakking van groente en andere voedingsmiddelen. Zo ergert 40 procent zich aan komkommers in plastic en een kwart stoort zich aan portieverpakkingen koekjes of chips.

Verpakking heeft een functie

Toch heeft de verpakking van veel voeding een functie, namelijk het voorkomen van bederf en beschadiging van producten. Komkommers die van ver komen, blijven langer goed in plastic. Portieverpakkingen zijn handig voor kleine huishoudens. De verpakking voorkomt dan voedselverspilling en levert dus milieuwinst op.

De milieubelasting van de verpakking is vaak een stuk kleiner dan de milieubelasting van het product zelf. Consumenten zien dit anders. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste consumenten de recyclebaarheid en hoeveelheid verpakking zien als het meest bepalend voor de milieubelasting van het product.

Grootverpakking of portieverpakking

Bovendien denkt bijna 60 procent van de consumenten dat grote ‘voordeel’ verpakkingen beter zijn voor het milieu dan portieverpakkingen. Terwijl portieverpakkingen zoals koffiemelk in cups verspilling kunnen voorkomen, en daarmee juist beter kunnen zijn voor het milieu. Dit hangt uiteraard af van de huishoudgrootte en hoe vaak mensen een product gebruiken.

Provincie: