donderdag, 9. juli 2015 - 16:13

'Veel mis bij autoverhuur buitenland'

'Veel mis bij autoverhuur buitenland'
Foto: MV
Amersfoort

De bedragen die autoverhuurbedrijven rekenen voor het afkopen van eigen risico, lopen enorm uiteen. Een prijspeiling voor de Reisgids van juli/augustus laat zien dat bedrijven hiervoor nog 11% tot 116% bij het huurbedrag optellen. Daarnaast zijn de huurprijzen en -voorwaarden erg ondoorzichtig.

De Consumentenbond heeft voor de branche een tienpuntenplan opgesteld voor eerlijke huurcontracten en informatie en vraagt alle grote autoverhuurbedrijven om zich hieraan te houden.

Tienpuntenplan

Het tienpuntenplan pleit onder meer voor een totaalprijs inclusief alle noodzakelijke verzekeringen, zonder eigen risico. Alleen op die manier kunnen consumenten vooraf de huurprijzen van auto's goed met elkaar vergelijken. De Reisgids bekeek de prijzen voor het huren van een auto in Málaga voor een week in het laagseizoen én een week in het hoogseizoen bij 5 bemiddelaars, 6 verhuurbedrijven en enkele vergelijkingssites. Alleen bij Sunny Cars, een populaire bemiddelaar op de Nederlandse markt, kwamen er geen extra kosten bovenop de prijs waarmee ze adverteren.

Valkuilen na het boeken

Als de auto geboekt is, krijgen consumenten vaak te maken met andere valkuilen, blijkt uit de tientallen reacties op een oproep van de Consumentenbond naar ervaringen met autohuur. Autoverhuurbedrijven zetten consumenten onder druk om ter plekke extra verzekeringen af te sluiten, er worden brandstoftrucs toegepast, verhuurbedrijven schuiven onterecht schade in de schoenen van de huurder of ze schrijven spookbedragen af van hun creditcard. De Consumentenbond heeft de onderzoeksresultaten overhandigd aan de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt.

Categorie:
Provincie: