Koopdageffect drukt omzet in mei
De maand mei telde dit jaar een donderdag minder en een zondag meer dan vorig jaar, wat een negatief effect had op de omzetgroei van bijna 3 procentpunt. Na correctie voor dit koopdageffect zouden de omzet en de verkopen van de detailhandel juist toenemen. Dit past in de trend van de afgelopen maanden waarin de detailhandel zich overwegend positief ontwikkelde.
Voedings- en genotmiddelenwinkels zetten minder om
De omzet van de voedings- en genotmiddelenwinkels liep met ruim een half procent terug. De omzetdaling is terug te zien bij zowel de supermarkten als de speciaalzaken, maar was bij deze laatste groep winkels wel aanzienlijk groter. De verkopen namen, bij licht oplopende prijzen van de dagelijkse boodschappen, met ruim 1 procent af. Voor de winkels in voedings- en genotmiddelen is het hierboven genoemde negatieve koopdageffect behoorlijk sterk: na correctie voor de samenstelling van koopdagen zou de omzet toenemen en mei zelfs de beste maand van 2015 zijn.