donderdag, 6. augustus 2015 - 12:45 Update: 07-08-2015 9:12

'Misleidende' energieaanbieders door ACM op de vingers getikt

foto van energienota | fbf
Foto: fbf
Den Haag

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft onlangs vier energieaanbieders op de vingers getikt omdat zij potentiële klanten via hun website onduidelijk en misleidend informeerden over de prijs en verwachte kosten.

ACM heeft N.V. Nuon Sales Nederland en Coöperatie Windunie U.A. een last onder dwangsom opgelegd die hen dwingt deze overtredingen te beëindigen en de regels rond informatievoorziening na te leven.

Al jaren klagen consumenten dat energieaanbieders hen niet goed informeren over hun aanbod.  Hierdoor kunnen zij voordeel mislopen of verkeerde keuzes maken. De wet zegt dat elk aanbod van energieaanbieders begrijpelijk, vergelijkbaar, duidelijk en volledig moet zijn. Om duidelijkheid te bieden wat dit concreet voor energieaanbieders betekent heeft ACM als handreiking in november 2014 het document ‘Informatievoorziening op de consumentenmarkt voor energie’ gepubliceerd. ACM heeft daarbij  aangekondigd actief te gaan handhaven bij blijvende tekortkomingen.

ACM teleurgesteld over acties energiesector

ACM heeft de afgelopen maanden de informatie van aanbieders op hun websites gecontroleerd en constateert dat bedrijven de regels nog steeds overtreden. ACM is daarom overgegaan tot handhaving waarbij de aanbieders met de zwaarste overtredingen als eerste zijn aangepakt. 

Henk Don, bestuurslid ACM: “We zijn teleurgesteld over de eerste resultaten en treden daarom hard op  waar het nog steeds mis gaat. Het is jammer dat we, ondanks veelvuldig overleg met de sector, eerst moeten handhaven voordat veel aanbieders echt in beweging komen.”

Categorie:
Provincie: