maandag, 5. oktober 2015 - 19:13

Uitbreiding ontruimingssysteem in de Maastunnel

Foto van Maastunnel auto | Archief EHF
Foto: Archief EHF
Rotterdam

In oktober en november gaat de gemeente een extra ontruimingssysteem aanbrengen en waarschuwingsborden plaatsen in beide autobuizen van de Maastunnel.

Dit is nodig omdat uit onderzoek bleek dat het huidige systeem onvoldoende aanzet tot ontruiming. De uitbreiding is tijdelijk en wordt vooruitlopend op de renovatie en restauratie van de Maastunnel geplaatst (zomer 2017 – zomer 2019).

De gemeente bevestigt een sirene, een zogenaamde slow-whoop, ter hoogte van de negen vluchtdeuren in de tunnelbuizen. Deze produceren een volume van 105db (dit is het wettelijk maximum). Ook komen er 20 waarschuwingsborden met de tekst ‘alarm-verlaat-tunnel’. Bij een calamiteit, die om ontruiming van de tunnel vraagt, gaat de sirene automatisch af en lichten de waarschuwingsborden op. Zo worden de automobilisten gestimuleerd om de autotunnel te verlaten. De in de Maastunnel toe te passen waarschuwingsborden zijn vergelijkbaar met die in de Westerscheldetunnel en de Sluiskiltunnel.

Om de werkzaamheden uit te kunnen voeren wordt de Maastunnel, tijdens reguliere afsluitingen, van noord naar zuid afgesloten voor het snelverkeer.

Provincie: