woensdag, 11. november 2015 - 13:22 Update: 11-11-2015 13:29

Maggi schrapt claims na kritiek foodwatch

Maggi schrapt claims na kritiek foodwatch
Foto: MV
Amsterdam

Nestlé past de verpakkingen van diverse Maggi-producten aan na overleg met foodwatch. foodwatch had Nestlé gewezen op verschillende onjuiste en daardoor misleidende claims op haar verpakkingen over de gezondheid van Maggi-producten.

Zo stelt Nestlé op de verpakking van Maggi Aardappelpuree naturel: “Goed om te weten: Een zakje MAGGI Aardappelpuree naturel bevat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aardappelpuree voor 4 volwassenen.” Wie - naast Maggi zelf – aanbeveelt om dagelijks aardappelpuree (uit een pakje) te eten, kon Nestlé niet zeggen. Deze claim zal dan ook verdwijnen. Ook zal Nestlé van diverse Maggi-producten claims verwijderen die suggereren dat een pakje aardappelpuree dezelfde voedingswaarde heeft als verse aardappelen. foodwatch ziet daarom af van verdere stappen.

Drie betwiste claims

Nestlé gebruikt op haar verpakkingen een drietal claims die foodwatch misleidend acht, en zullen verdwijnen:

1) “Goed om te weten: Een zakje MAGGI Aardappelpuree naturel bevat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aardappelpuree voor 4 volwassenen.”
2) "Een portie MAGGI Aardappelpuree bevat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aardappelen."
3) "De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aardappelen voor een volwassen portie is 200-250 g en 150 g voor een kinderportie (kind tot 9 jr)." alsmede "Aardappelen bevatten vezels en andere goede voedingsstoffen."

Niemand beveelt aan om dagelijks aardappelpuree te eten, zeker niet uit een pakje. Zodoende is de eerste claim onjuist. Waar verse aardappelen worden gezien als een voorkeursproduct, wordt aardappelpuree uit een pakje als uitzonderingsproduct geclassificeerd. De reden hiervoor ligt in de lagere voedingswaarde van aardappelpuree, die bijvoorbeeld meestal minder vezels bevat dan aardappels, maar ook minder vitamine c. Daarnaast bevatten de verschillende varianten Maggi Aardappelpuree van Nestlé toevoegingen zoals zout, vet, suikers en diverse additieven. Aardappelpuree uit een pakje heeft dus een minder gezonde samenstelling dan verse aardappelen. Daarom gaan ook claims die suggereren alsof het om dezelfde voedingswaarde gaat, mank. Zodoende is ook de tweede claim van Nestlé misleidend.

Overigens is er niet alleen geen deskundige te vinden die dagelijks aardappelpuree aanraadt; evenmin wordt aangeraden om dagelijks aardappelen te consumeren. De aardappel behoort weliswaar tot de gezonde basisvoedingsmiddelen, maar rijst en pasta zijn prima alternatieven waarmee afgewisseld kan worden. Ten slotte acht foodwatch het niet juist om voedingsinformatie over aardappelen op een pakje aardappelpuree te geven, omdat dit de – onjuiste – suggestie wekt dat aardappelpuree uit een pakje dezelfde voedingswaarde heeft als verse aardappelen. Op een pakje aardappelpuree hoort gewoon de voedingsinformatie van aardappelpuree te staan, vindt foodwatch.

Campagne misleidende marketing

'Gezonde' producten vol suiker, 'authentieke' recepten met een ellenlange lijst aan E-nummers, gezondheidsclaims op ongezonde producten en zogenaamde 'natuurlijke' producten die helemaal niet zo 'natuurlijk' blijken te zijn... foodwatch heeft in de afgelopen jaren heel wat misleidende marketingtrucs onthuld. Voedselfabrikanten passen ze op grote schaal toe om hun - vaak ongezonde en bewerkte - producten te verkopen. Voedselfabrikanten krijgen veel te veel ruimte voor hun misleidende marketing. Wie controleert hen?

De Reclame Code Commissie treedt alleen op als iemand een klacht indient, maar onderneemt uit zichzelf geen actie. En constateert ze dat een voedselfabrikant de regels overtreedt, dan kan ze alleen een niet-bindend advies geven. De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) die ook moet beoordelen of consumenten niet misleid worden, is structureel onderbezet en controleert in de praktijk slechts mondjesmaat.

Bovendien heeft de overheid zelfregulering door de voedselindustrie hoog in het vaandel staan. Zo stelt de voedselindustrie zelf 'grenzen' aan haar eigen marketing; de kat op het spek binden, noemt foodwatch dat. Allemaal redenen voor foodwatch om campagne te voeren tegen misleidende voedingsbedrijven. Voedselwaakhond foodwatch is daarom een Meldpunt Misleiding gestart, en houdt jaarlijks een Gouden Windei verkiezing voor het meest misleidende product.