vrijdag, 20. februari 2015 - 12:37 Update: 20-02-2015 12:50

De toekomst van webshops; de weg naar ethische e-commerce

De toekomst van webshops; de weg naar ethische e-commerce
Foto: Strato
Amsterdam

Anno 2015 is het voor particulieren en bedrijven gemakkelijker dan ooit om een webshop te openen. Kennis over de techniek achter webshops hoef je al lang niet meer te hebben.

Via een website als Strato heb je binnen no-time een prima functionerende webshop opgezet en vanaf dat moment hoef je je dus enkel nog te richten op het verkopen van je producten. Het openen van een webshop lijkt ideaal: Je hebt weinig startkapitaal nodig en kunt gewoon vanuit huis werken. De uitdaging van webwinkels zit hem dan ook niet zozeer in de technische aspecten van de website, maar meer in het binnenhalen van de consument.

De nadruk van veel webwinkels lijkt nog steeds op de transactie te liggen. Men probeert de webshop zo makkelijk en efficiënt mogelijk in te richten. Termen als conversieoptimalisatie en Search Engine Optimization passeren dan ook regelmatig de revue. Product X moet zo snel mogelijk van A naar B worden gebracht, van het zoekproces tot de pakketbezorging. Een logisch gevolg hiervan is dat een klein aantal grote spelers nog groter wordt. Zij blinken uit in efficiëntie en zijn om die reden erg blij met de transactionele aard van webshops. Bovendien benaderen grote spelers andere partijen om hen gebruik te laten maken van het eigen verkoopkanaal, waardoor grote e-commerce platformen nog machtiger worden en nichespelers in een lastige positie komen.

Een andere manier om naar webshops te kijken

"Webshops zijn niet alleen maar transactioneel van aard, maar gaan tegenwoordig ook meer inzetten op inspiratie", aldus Danny Klaassen van internetbazen.nl. Bernard Luthi, COO/CMO van Rakuten.com, voegt daaraan toe: "It’s no longer the case that the biggest brands with the cheapest goods online will attract the most consumer attention. Now, rather than eating into margins with unsustainable prices or loss leading products, small merchants can use shopping discovery sites to ride the wave of emerging retail trends and make smarter, more popular, stocking decisions.” Het gaat hier dus nog steeds om het verkopen, maar het pure transactionele karakter van webshops lijkt toch echt verleden tijd te zijn.

Ethische e-commerce

Het idee dat het bij succesvolle webshops niet langer draait om het pure transactionele karakter, blijkt uit een relatief nieuwe vorm van e-commerce: ethische e-commerce. Bij ethische e-commerce houden webshops rekening met alle belangengroepen en laten zij deze ook terugkomen in de webshop. Wanneer je bijvoorbeeld in een webshop bent waar kleding verkocht wordt, dan kun je in de webshop duidelijke informatie vinden over de herkomst van de kleding. Er staat bijvoorbeeld wie de kleding exact gemaakt heeft, of deze persoon een eerlijke vergoeding heeft gekregen en van welk duurzaam materiaal het product gemaakt wordt.

Een webshop heeft hierbij een groot voordeel ten opzichte van een fysieke winkel, omdat je op het internet makkelijker inzicht kunt geven in dit proces. Omdat een webshop los van tijd en ruimte staat, kun je de bezoekers meenemen op 'ontdekkingstocht'. Je kunt hen laten zien waar iets geproduceerd wordt en waarom. Op die manier worden consumenten bewust gemaakt van wat ze kopen. Door de consument mee te nemen op 'ontdekkingstocht', maak je op een andere manier gebruik van technologie. Het transactionele pad wordt verlaten, omdat het niet langer draait om efficiëntie, maar juist om verbinding met de rest van de wereld. Niet langer wordt dan waarde gecreëerd door een snelle levering, maar door de consument bewust te maken van zijn of haar gedrag. Een webshop die kiest voor ethiek, weet zich op die manier te onderscheiden van andere webshops. Daarnaast zet zo’n webshop zich ook nog eens in voor een betere samenleving en dat komt uiteindelijk iedereen ten goede.

Voorbeelden

Wellicht dat het bekendste en grootste voorbeeld van ethische e-commerce de webshop van 3FM Serious Request is. 3FM Serious Request is een jaarlijks terugkerende actie van de Nederlandse radiozender 3FM, waarbij geld ingezameld wordt voor een goed doel. Drie DJ’s van het radiostation worden zes dagen lang opgesloten in een glazen huis en mogen gedurende die periode niet eten. Een onderdeel van de populaire actie is de veiling. Deze veiling wordt online gezet in een soort webshop. Elk jaar is deze webshop weer een groots succes. Dit jaar behaalde 3FM Serious Request een record bedrag van 12.380.438 euro op voor het Rode Kruis.

Hoewel 3FM een vrij grote speler is, zijn er ook minder bekende voorbeelden te noemen die ethische e-commerce succesvol toepassen. Neem bijvoorbeeld WE’VE, een ethisch platform waarop kopers, ambachtslieden en designers worden samengebracht. Ook is er StandSeven, een sociaalbewust online platform dat designproducten aanbiedt. Er zijn nog talrijke andere voorbeelden te noemen die stuk voor stuk duidelijk maken dat de webshop als platform breder ingezet kan worden dan tot nu toe het geval is geweest. Dat biedt perspectief voor de toekomst.

Categorie: