De AOb constateert dat controles van de inspectie hun doel voorbijschieten. Onderwijspersoneel is te veel tijd kwijt aan de administratieve rompslomp. Leraren die een inspecteur in hun klas krijgen, krijgen dikwijls geen persoonlijke feedback achteraf. Opmerkelijk is dat scholen voorafgaand aan de komst van de inspectie externe bureaus inhuren om alvast op een bezoek te oefenen.
Averechts effect
Bestuurslid José Muijres: ‘Natuurlijk onderkennen we het nut van controle op de wettelijke taken van het onderwijs. De inspectie graaft echter veel dieper. Door de verantwoordingsdruk ontstaat tijdgebrek. Simpel gesteld: ieder uur die een leraar investeert in formulieren van de Onderwijsinspectie of vooraf oefenen op een bezoek kan hij niet investeren in zijn leerlingen. Daarmee sorteert de controle misschien wel een averechts effect en gaat een bezoek zelfs ten koste van de kwaliteit.’
Door bredere adviezen en rapporten op te stellen, bevindt de inspectie zich bovendien in een schemergebied. ‘Je ziet ze toch vaak sturen op de didactische keuzes die een instelling maakt’, constateert Muijres. ‘Scherpslijpers kunnen dat een inbreuk op de vrijheid van ons onderwijs noemen. En dan geef ik ze geen ongelijk.’