vrijdag, 10. april 2015 - 9:04 Update: 11-04-2015 21:49

Huisartsen telefonisch nog steeds slecht bereikbaar

Bereikbaarheid huisartsen onder de maat
Foto: Archief EHF
Amersfoort

De telefonische bereikbaarheid van huisartsen laat te wensen over. In een onderzoek van de Consumentenbond voor de Gezondgids van april 2015 voldeed ruim 33 procent van de praktijken niet aan de norm: 19 procent was telefonisch niet bereikbaar en bij 14 procent werd de telefoon niet binnen twee minuten beantwoord.

Dit is voor verbetering vatbaar, maar wel een vooruitgang ten opzichte van 2010. Bij soortgelijk onderzoek van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) was toen 58 procent van de huisartsen bereikbaar binnen twee minuten, nu 66 procent.

Volgens de normen van het ministerie van Volksgezondheid en de IGZ moet degene die zijn huisarts belt binnen twee minuten iemand aan de lijn krijgen. De Consumentenbond stond bij de 510 gepleegde telefoontjes in 3 procent van de gevallen zelfs vijf tot tien minuten in de wacht.

81 procent van de praktijken werkt met een menu waarin te kiezen valt voor 'spoed', 'uitslagen' of het 'maken van een afspraak'. In de praktijken waar een assistente direct de telefoon opnam, gebeurde dat meestal binnen 30 seconden. 

Provincie: