vrijdag, 20. februari 2015 - 12:46 Update: 23-02-2015 13:38

Online shoppen

Online shoppen
Foto: Archief EHF/ foto ter illustratie
Amsterdam

Iedereen is er wel mee bekend; winkelen op het web. Je kan op deze manier de drukte in de winkels omzeilen, en lekker vanuit je luie stoel op je gemak bekijken wat je graag wilt.

Ook zit je niet vast aan openingstijden van een winkel, waardoor het dus mogelijk is op ieder moment van de dag je aankopen te doen. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen tussen de 46 en 55 jaar het meest actief zijn en ook het online shoppen op rare plekken blijkt een steeds normalere zaak te zijn. Lees hier meer over de ontwikkelingen rondom het kopen via het internet.

Waarom is online shoppen zo populair?

Voor de meeste mensen is gemak de belangrijkste reden om online kleding te shoppen. Je kan lekker vanuit huis winkelen. Een andere belangrijke reden is dat je niet aan een tijd gebonden bent. Je kan bij wijze van spreken midden in de nacht nog even dat ene jurkje scoren. Veel mensen vinden het fijn dat je via het internet vaak een betere prijs voor producten krijgt en ook dat je eenvoudig producten kan vergelijken waardoor je flink wat geld kunt besparen. Het internet zorgt ervoor dat je een breed assortiment aan producten kan vinden. Niet alleen kleding online kopen, maar ook online boodschappen doen wordt steeds populairder.

Als je in een winkel loopt en je een vrij duur product aan wil schaffen is het fijn te weten hoe tevreden andere mensen over het product zijn. Je kan dat natuurlijk aan de verkoper vragen, maar die zal vaak geen objectief antwoord geven. Die wil graag zijn producten aan de man brengen. Dit is ook een reden waar het internet een uitkomst biedt. Je kan dan lekker op je gemak de reviews van consumenten lezen voordat je tot de aankoop overgaat.

Er zijn ook een aantal redenen waardoor sommige mensen het niet fijn vinden om online te shoppen. Dit is meestal de groep mensen die nog nooit iets online gekocht heeft en het daardoor niet vertrouwd. Ze zijn onzeker over de levering, vertrouwen de veiligheid van het online betalen niet en ook is ze soms niet helemaal duidelijk hoe ze precies moeten bestellen. Deze groep mensen wordt wel steeds kleiner.

Onderzoek naar online aankopen van verschillende leeftijdsgroepen

Uit periodiek onderzoek van betaaloplossingsbedrijf Klarna is gebleken dat online kleding shoppen het populairst is onder vrouwen tussen de 46 en 55 jaar. Het betekent niet dat dit ook de leeftijdsgroep is die via een webshop als PeterHahn het meeste geld aan online kleding uitgeeft. Dat is namelijk de leeftijdsgroep 36-45 jaar. Vijftigers zijn wel de actiefste digitale aanschaffers van fashion, maar geven niet het meeste geld uit. Nog een opvallende toevoeging is dat er in de tweede helft van 2014 ook een stijging is in de online aankopen van 75-plussers. Zij hebben de voordelen van online shoppen ook ontdekt. Ten opzichte van het eerste half jaar van 2014 is dit een stijging van 10% geweest.

65-plussers zijn het minst actief op dit domein, maar deze groep laat wel een duidelijke stijging zien. Het is opvallend om te zien dat de groep van 26 tot 35 jaar relatief weinig online mode-aankopen doet. Dit in tegenstelling tot ouderen die dit juist steeds meer lijken te gebruiken. Deze groep doen minder online bestellingen dan volwassenen tot en met 25 jaar.

Shoppen met een mobile device

Het is niet alleen makkelijk om vanaf je computer of laptop je online aankopen te doen. Het wordt ook steeds eenvoudiger om dat vanaf je smartphone of tablet te doen. Mobiel winkelen wordt daardoor steeds populairder. Heb je een internetverbinding, dan kan je in principe shoppen op elke plek die je wilt. Er is onder 1.050 mensen een enquête gehouden door actiecode.nl, om erachter te komen wat populaire plekken zijn om mobiel te shoppen en welk apparaat daarbij de voorkeur heeft.

Van de ondervraagden gebruikt ongeveer een derde zijn mobiele apparaat om zich te oriënteren op online aankopen. Het ook daadwerkelijk aanschaffen van een product doen minder mensen, namelijk een op de vijf van de ondervraagden. Vrouwen shoppen vaker met hun mobiel dan mannen.

De populairste plekken om mobiel te shoppen zijn voor de televisie of in bed. Ook tijdens het wachten op bijvoorbeeld de bus of trein is een populair moment om internetaankopen te doen. Een plek waar mannen ook graag hun online aankopen doen is op het toilet. Zij doen dit op deze plek drie keer zo vaak als vrouwen.

De tablet heeft de voorkeur om online aankopen mee te doen boven de smartphone. Ze vinden de tablet niet alleen fijner voor het rondkijken in een online winkel maar ook voor de aankoop zelf. Zestig procent van de ondervraagden beaamde dit.

Categorie: