zaterdag, 14. maart 2015 - 16:36 Update: 16-03-2015 8:07

Oplossing om vervuilende uitstoot diesels tegen te gaan blijft grotendeels op de plank liggen

diesel,GTL
Foto: Archieffoto ter illustratie FBF
Den Haag

Vrijdag werd door Milieudefensie en het RIVM schokkende cijfers naar buiten gebracht over het aantal mensen dat, vooral in stedelijke gebieden, eerder overlijdt door o.a de uitstoot van fijnstof.

Ondanks deze schokkende berichten, wordt de lucht boven Nederland schoner, zo blijkt uit eerdere cijfers van het RIVM.  

Oplossing is er gewoon

Opvallend is wel dat er een oplossing is om juist die fijnstof, die hoofdzakelijk wordt veroorzaakt door dieselmotoren, drastisch terug te dringen maar nauwelijks wordt toegepast in ons land. Het gaat hier om de doorontwikkelde brandstof GTL.

Wat is GTL

Shell GTL Fuel wordt gemaakt van aardgas. Deze synthetische diesel verbrandt schoner dan conventionele diesel uit aardolie.* Door het hoge cetaangetal en het nagenoeg ontbreken van aromaten en zwavel veroorzaakt Shell GTL Fuel minder schadelijke uitstoot. Het gaat om een aanzienlijke reductie in emissies die de lokale luchtkwaliteit beïnvloeden: NO2, fijnstof en SO2.

Inmiddels heeft de brandstof landelijk al wel een aantal transporteurs bereikt, maar nog niet de particulier. Ook wordt de nieuwe schone brandstof door overheden nog steeds niet erkend na de invoering van zo'n twee jaar geleden.   

Opmerkelijk dat lokale en landelijke overheden de schone brandstof lijken af te houden. Het is vooralsnog lastig er de vinger achter te krijgen welke lobby op politiek niveau wordt gevoerd, als het gaat om een schoner autopark.

Eerdere maatregelen

Inmiddels hebben de milieumaatregelen, die het kabinet zo'n jaar geleden nam om de uitstoot van diesels aan banden te leggen door de oldtimerregeling aan te passen, duizenden banen gekost aan het bedrijfsleven. Door de maatregel moesten tevens honderden oldtimerliefhebbers noodgedwongen hun geliefde auto verkopen of naar de sloop brengen en dit terwijl Shell de oplossing al had gelanceerd.

Maar ook de milieuzone in Utrecht lijkt met de nieuwe GTL-brandstof geheel overbodig geworden. Maar volgens insiders tegenover BlikopNieuws wil men daar niks van weten. Een reactie en vervolg komende week.

Categorie:
Provincie:
Tag(s):