maandag, 21. november 2016 - 8:53

Postvervoerder bezorgen minder binnen 24 uur

Postvervoerder bezorgen minder binnen 24 uur
Amsterdam

Consumenten en bedrijven verstuurden in 2015 nog 3,1 miljard poststukken. Dat is 7 procent minder dan in 2014 en 41 procent minder dan in 2009. Consumenten en bedrijven maken steeds meer gebruik van elektronische alternatieven: stuurden we elkaar voorheen post, tegenwoordig communiceren mensen en bedrijven steeds vaker met berichten via e-mail of social media.

Zakelijke post als bankafschriften of facturen bieden bedrijven steeds vaker aan via een online-omgeving. Terwijl de hoeveelheid brievenbuspost krimpt, groeit de markt voor het vervoer van pakketten. De totale omzet in de bezorgmarkt is sinds 2012 zelfs met 4 procent gegroeid. Postvervoerders vangen de volumedaling op brievenbuspost deels op met hogere prijzen. Ook richten postvervoerders zich meer op het vervoeren van pakketten.

Postvervoerders hebben hun sorteer- en bezorgnetwerken in 2015 uitgebreid. Hierdoor is de concurrentie op de zakelijke postmarkt toegenomen. Zakelijke verzenders kiezen nu vaker voor een andere postvervoerder dan PostNL om hun post te bezorgen. Zakelijk postvervoer bestaat uit post die de volgende werkdag bezorgd wordt (de 24-uurs post), en uit post die na twee of drie dagen of later wordt bezorgd (de 48-uursdienst of de 72+-uursdienst). PostNL is vanouds de grootste postvervoerder van zakelijke post.

Volgens de Autoriteit Consument en Markt krijgt post een minder een spoedeisend karakter. Postvervoerders zien dat de markt verschuift: ze bezorgen minder post binnen één werkdag (24-uurspost). In 2010 werden 1,7 miljard zakelijke poststukken de volgende werkdag bezorgd, en vormde dit 39 procent van de zakelijke markt. In 2015 waren dit minder dan een miljard stuks, en 31 procent van de markt. De bezorging van post binnen 48 uur of 72 uur krimpt ook, maar minder snel. Postvervoerders verwachten dat deze tendens zich voortzet. Het vervoer van direct mail (drukwerk) krimpt iets, maar postvervoerders verwachten dat het een effectief communicatiemedium blijft. De postvervoerders verwachten dat Nederlanders de weg naar webwinkels blijven volgen en dat het aantal pakketbezorgingen blijft meegroeien.

Provincie:
Tag(s):