zaterdag, 18. december 2004 - 19:28

Top 20 2004: Startpagina nog steeds op 1

Voor het vijfde achtereenvolgende jaar heeft online onderzoeksbureau Multiscope haar ranglijst opgesteld van de best bezochte Nederlandse sites. De lijst is samengesteld op basis van Visiscan, het online bereiksmetingsysteem van Multiscope.

De dit jaar gepresenteerde ranglijst is wederom gebaseerd op 12 verschillende maandranglijsten voor 'grouped sites'. Dit jaar worden de dochterpagina's van Startpagina meegerekend bij het hoofddomein. Dit zorgt voor wat positiewisselingen, maar de eerste zes partijen zijn dezelfde als in 2003.

De toppers
Van de twintig sites zijn er drie nieuwkomers. De groei van Msn.com wordt vooral veroorzaakt door de messenger dienst. Bol stond vorig jaar nog net buiten de top 20. De site is vooral in het vierde kwartaal zeer populair. SchoolBANK is de derde nieuwkomer die een aanzienlijke groei heeft weten te bereiken. Het maandelijkse bereik lijkt zich in de afgelopen maanden te stabiliseren rond de 30%.
Naast de nieuwkomers weten de Postbank en ANWB hun positie duidelijk te verstevigen. Zij slagen er in 2004 blijkbaar in om een brede achterban te mobiliseren.

De verliezers
Lycos is dit jaar niet meer vertegenwoordigd in de top 20. Ook de Publieke Omroep is niet meer vertegenwoordigd. In tegenstelling tot commerciële partijen zoals RTL, presenteert de publieke omroep programma's en andere zaken steeds minder via één hoofddomein. Het bereik wordt daardoor verdeeld over meerdere domeinen. Een andere opvallende daler, die nog wel een top 20 positie weet te handhaven, is eBay. Het bedrijf is door de aankoop van Marktplaats wel met twee domeinen in de top 20 vertegenwoordigd.

Overige trends en conclusies
Trends die in 2003 gesignaleerd werden, blijken door te zetten. Functionele sites zijn nog steeds populair. Buiten de sites in de top 20 weten bijvoorbeeld Gouden Gids, Map24 en TV Gids Online een aanzienlijke groei te bereiken. Ook e-commerce sites mogen nog steeds rekenen op veel belangstelling. Niet alleen Bol, maar ook Dell, inkClub, Kruidvat en VistaPrint weten een sterke groei te realiseren. Binnen het segment 'entertainment' slagen vooral de 'gaming sites' er in om sterk te groeien. Voorbeelden hiervan zijn Zylom, FunnyGames en Puzzelsport.

Het feit dat op internet de concurrent slechts één muisklik verder is, zorgt in veel gevallen voor hyperconcurrentie. In veel segmenten resulteert dit vaak in één of twee duidelijke marktleiders en enkele 'achtervolgers'. Kleinere sites hebben uiteindelijk binnen een segment nauwelijks bestaansrecht. Segmenten waarin deze hyperconcurrentie al tot uiting komt zijn 'carrière', 'dating', 'particuliere handelsplaatsen', 'occasions' en 'portalen'.

Voor 2005 verwacht Multiscope een groei van sites waar de koopkracht en macht van consumenten verenigd wordt. Het internet is bij uitstek een medium waar de consument de touwtjes in handen heeft. Voorbeelden zijn sites van (consumenten) belangenverenigingen, sites met productaanbiedingen en vergelijkingssites. Ook de trend van 'social networking' zal waarschijnlijk doorzetten.

Multiscope
Categorie:
Tag(s):