vrijdag, 15. juli 2005 - 9:51

De nieuwe Volvo C70

Beesd

Volvo onthult op de komende Frankfurt Motor Show in september een opvallend vormgegeven nieuwe C70. Een volwaardige vierzits cabrio en sportief gelijnde coupé in één en dezelfde auto, dankzij een hardtop die uit maar liefst drie delen bestaat. Op deze manier kan de berijder al naar gelang zijn voorkeur zowel geheel open als ècht dicht rijden.

“We zijn erin geslaagd een hele mooie cabrio te maken, die met één druk op de knop verandert in een even stijlvolle coupé. De klant krijgt dus eigenlijk twee auto’s voor de prijs van één. En beide auto’s bieden ook nog eens plek aan vier volwassenen�, zegt Volvo Cars President en CEO Hans-Olov Olsson. De compleet vernieuwde Volvo C70 is ongeveer even groot en breed als zijn voorganger en is een volwaardige vierzitter. De iets naar voren hellende neus geeft het model een krachtig profiel. “Het is geen eenvoudige taak om te zorgen dat de lijnen van de auto zowel met als zonder dak harmonieus zijn�, vertelt Fedde Talsma, designmanager van de nieuwe Volvo C70. “We besloten met het ontwerp van de coupé te beginnen. Toen we tevreden waren met het resultaat hebben we een paar aanpassingen gedaan, zodat uit de coupélijnen een cabrio kon ontstaan. Uit ervaring weten we dat dit de beste werkwijze is.�

Gordijnairbags in voorportieren
De nieuwe Volvo C70 werd ontwikkeld om nieuwe normen van preventieve en beschermende veiligheid te creëren in de cabriomarkt. De auto heeft een slim ontworpen carrosserie en verschillende veiligheidsoplossingen die hem uniek maken in zijn soort. Het ontbreken van een vast dak wordt gecompenseerd door diverse verstevigingen en geavanceerde technologische oplossingen. Een goed voorbeeld is het nieuwe Inflatable Curtain (IC) dat is weggewerkt in het portier. Het ‘gordijn’ maakt deel uit van een omvangrijk veiligheidssysteem dat bescherming biedt bij zijwaartse aanrijdingen. Omdat het IC niet zoals bij de andere Volvo-modellen in het dak kon worden gemonteerd, is het in de deur geplaatst en blaast het zich indien nodig naar boven toe op.

Volvo’s veiligheidsingenieurs hebben het IC aangepast, zodat het extra stijf is. Hierdoor kan het rechtop ‘staan’ en het hoofd effectief beschermen. Daarnaast neemt de hoeveelheid lucht in het IC maar langzaam af, zodat het ook bescherming biedt in het geval dat de auto over de kop slaat; in deze vorm is de veiligheidsvoorziening een unicum.

Extreem grote torsiestijfheid
De structuur van de carrosserie is zorgvuldig ontworpen en bestaat uit een netwerk van balken, wat niet alleen bijdraagt aan de hoge veiligheidsnormen van de auto, maar de body ook een extreem grote torsiestijfheid geeft. Deze is twee keer zo groot als die van de voorgaande Volvo C70. Met het dak in gesloten toestand neemt deze stijfheid nog eens met 10-15% toe. “Een stijve carrosserie speelt een grote rol bij de rijeigenschappen van de auto�, benadrukt Patrik Widerstrand, projectmanager van de C70. “Het bepaalt in grote mate de stabiliteit en beheersbaarheid van de auto. Tevens wordt de auto een stuk dynamischer en aangenamer om in te rijden.�

Louter vijfcilinders
De nieuwe Volvo C70 wordt voorlopig alleen geleverd met vijfcilinder motoren, waarvan de 2,5-liter T5 de krachtigste is. Deze turbo-uitvoering levert een vermogen van 220 pk (162 kW) en een koppel van 320 Nm. De overige twee motoren uit het C70-gamma hebben geen turbo. Ze hebben beide een cilinderinhoud van 2,4 liter en zijn naar keuze 170 pk (125 kW) of 140 pk (103 kW) sterk. Later in 2006 komt een vijfcilinder dieselversie met niet minder dan 180 pk (132 kW) beschikbaar.

Pininfarina
De eerste generatie C70 beleefde zijn hoogtepunt in 2004, toen er ruim 8.000 exemplaren van werden verkocht. “Onze nieuwe C70 is de eerste cabrio in het premium segment met zowel een stalen dak als plek voor vier volwassenen. We zijn ervan overtuigd dat dit een succesvolle combinatie gaat worden. Daarom verwachten we dat we onze verkoop meer verdubbelt in vergelijking met de eerste generatie C70�, besluit Hans-Olov Olsson. Overigens is de ontwikkeling en productie van de nieuwe Volvo C70 het resultaat van een nieuwe joint venture met het bekende Italiaanse bedrijf Pininfarina; net als zijn voorganger wordt de auto in het Zweedse Uddevalla gefabriceerd.
Categorie:
Tag(s):