maandag, 11. juli 2005 - 10:18

Ruzie over vakantiebagage

Utrecht

Nederlanders pakken deze dagen weer massaal de auto in om met de auto op vakantie te gaan. Maar liefst 40% van de Nederlanders geeft aan hierbij problemen te hebben om alle vakantiebagage in de auto te krijgen. Bij 1 op de 5 mensen ontstaat hierdoor zelfs onenigheid met de reisgenoot. Het speelgoed van de kinderen blijft als eerste thuis om het ruimtegebrek op te lossen.

Dit zijn enkele resultaten uit het 'bagage-onderzoek' dat onderzoeksbureau Trendbox deze dagen heeft uitgevoerd in opdracht van Thule, fabrikant van o.a. dakkoffers, dak- en fietsdragers. Aan de enquête deden ruim 750 mensen mee. Vooral vrouwen (43) geven aan dat ze niet alles mee kunnen nemen vanwege het ruimtegebrek. Bij mannen is dit percentage met 33 beduidend lager.

63 van de 750 respondenten wijt de 'bagageproblemen' vooral aan het ruimtegebrek in de auto. Als tweede oorzaak (16) wordt echter met de vinger gewezen naar een ander in het huishouden die teveel mee wil nemen. 1 op de 10 mensen geeft aan onderweg bovendien geen goed zicht meer te hebben gehad door de hoeveelheid meegenomen bagage. De dakkoffer wordt genoemd als meest favoriet voor het oplossen van het 'bagageprobleem'.


Dakkoffer meest geliefd als oplossing
Op de vraag met welk alternatief men het ruimtegebrek in de auto het liefste op zou lossen, kiest maar liefst 57 voor een dakkoffer. Bij mannen ligt dit percentage op 63. De dakkoffer wordt op afstand gevolgd door de aanwagen. Hier zijn vooral de vrouwen voorstander van. 23 van de vrouwen kiest voor dit alternatief, ten opzichte van 15 van de mannen.

Inpakken is mannenklus
Verder komt uit de resultaten naar voren dat het inpakken van de auto vooral nog door de mannen wordt gedaan. 63 van de mannen zegt helemaal alleen de auto in te pakken versus 21 van de vrouwen. Slechts 4 van de mannen laat het inpakken aan de partner over. Bij de vrouwen ligt dit veel hoger, namelijk 32. Het inpakken duurt overigens gemiddeld drie kwartier. Dat geven zowel de mannen als de vrouwen aan in het onderzoek.

Speelgoed blijft als eerste thuis
Het blijkt dat vooral de kinderen de dupe zijn als de auto vol is. Speelgoed is namelijk voor 45 van de respondenten het eerste waar naar gekeken wordt om thuis te laten als de auto vol is. De fiets komt op een goede tweede plaats met 42. Daarna volgt kleding (34) en voeding (28). Als we kijken naar zaken die mensen beslist niet thuis zouden laten, dan staan medicijnen op 1, kleding op 2, gevolgd door de route/navigatiekaarten en foto-/video apparatuur.
Categorie:
Tag(s):