donderdag, 7. april 2005 - 15:39

Sint Maartenskliniek uitgeroepen tot beste ziekenhuis in zorg voor voeding

Nijmegen

De Sint Maartenskliniek is uitgeroepen tot beste ziekenhuis in de Top 100 van voedingsdiensten van zorginstellingen. In het algemeen klassement van zorginstellingen eindigde de Sint Maartenskliniek op de tweede plaats van de in totaal 300 mededingende instellingen. Staatssecretaris Ross van Dorp maakte maandag 4 april op het Tweede Nationaal Voedingscongres de winnaars van de Food is Care Award 2005 bekend. De Top 100 van voedingsdiensten in de zorg wordt uitgegeven in een soort Michelingids.

De Sint Maartenskliniek is een ziekenhuis in Nijmegen dat gespecialiseerd is in orthopaedie, reumatologie en revalidategeneeskunde. Jaarlijks worden er 30.000 patiënten behandeld.

Voor de nominatie heeft een commissie van deskundigen op het gebied van voeding de Sint Maartenskliniek bezocht. Zij spraken met leden van de Patiënten Advies Raad (PAR), de leiding van het Facilitair Bedrijf en de Voedingsdienst. Ook bezochten zij de voedingsassistenten op de verpleegafdelingen, het restaurant Het Rondeel en de keuken. De jury van de Food is Care Award zei onder de indruk te zijn van het patiëntgerichte voedingsbeleid van de Sint Maartenskliniek. Voeding is een erg belangrijk onderdeel van zorg, niet alleen als voedingsmiddel maar ook in bevorderen van het genezingsproces. De Sint Maartenskliniek gaat daar op een zeer innovatieve wijze mee om en stelt de patiënt centraal bij het ontwikkelen van een voedingsvisie, aldus de jury.

Gericht op wensen patiënt
De visie op maaltijdvoorziening is tot stand gekomen na uitvoerig onderzoek onder patiënten die de vraag gesteld werd: ‘Op welke manier wilt u uw eten geserveerd krijgen?’. Ook de Patiënten Advies Raad van de Sint Maartenskliniek wordt intensief bij de visie en maatregelen op het gebied van maaltijdvoorziening betrokken. De afgelopen jaren heeft de voedingsdienst onder begeleiding van firma Trittico een volledige kanteling gemaakt van een aanbodgerichte naar een vraaggestuurde organisatie die gericht is op de wensen en eisen van de patiënt. Vooral van de medewerkers in de keuken heeft dat veel inzet gevraagd. Het uiteindelijke resultaat is een klantvriendelijke hotelmatige aanpak in een mooie omgeving en goede sfeer tegen aanvaardbare integrale kosten.

Keuze
Bij de Sint Maartenskliniek wordt de patiënt een zo groot mogelijke keuze aangeboden in wat hij wil eten, wanneer en waar. De patiënten kunnen kiezen uit een breed assortiment van maaltijdonderdelen. Door invoering van een ontbijtbuffetwagen kunnen patiënten ’s ochtends zelf een ontbijt samenstellen, afhankelijk van waar zij op dat moment zin in hebben. Door de ontbijtbuffetwagen is er ook meer contact met de voedingsassistent die kan helpen bij het openmaken van lastige verpakkingen en aanvullende wensen kan inwilligen.
Op verzoek van patiënten wordt de warme maaltijd ’s avonds geserveerd, in plaats van tussen de middag. Men bepaalt zelf waar men wil eten: op de kamer of in het sfeervolle restaurant ‘Het Rondeel’. Samen met hun bezoek kunnen zij kiezen voor een maaltijdvoucher waarmee men en in het restaurant zelf een maaltijd samenstelt. Daarbij kan men ook gebruik maken van de wokmaaltijden die ter plekke bereid worden. Ook de openingstijden van het restaurant zijn gericht op ruimte en keuze voor de patiënt. Men kan er tot ’s avonds negen uur terecht.
Provincie:
Tag(s):