zondag, 8. mei 2005 - 16:00

Winst Kimi, Alonso verstevigt koppositie

Barcelona

Kimi Raikkonen heeft vandaag de Grote Prijs van Spanje op het circuit van Barcelona gewonnen. In zijn McLaren reed de Fin een ijzersterke race, zonder ook maar één keer de koppositie af te staan. Alonso, die de laatste drie races won, begon z'n thuisrace met een goede start waarbij hij Webber inhaalde en achter Kimi voor de eerste bocht invoegde. Hij werd uiteindelijk tweede. De Toyota's van Trulli en Ralf Schumacher werden 3e en 4e.

Michael Schumacher maakte weer een teleurstellende race mee. Aanvankelijk leek het alsof hij het podium kon halen, totdat hij naar binnen moest om een kapotte achterband te verwisselen. Eenmaal terug op de baan begaf z'n linker voorband het ook. Alle kansen op een goede klassering waren toen al verkeken.

Ook teamgenoot Barrichello maakte een teleurstellende race mee. Na het verwisselen van z’n motor moest hij helemaal achteraan starten en finishte uiteindelijk net buiten de punten als 9e.

Giancarlo Fisichella haalde in de laatste ronden Mark Webber nog in en eindigde als vijfde. Webber kon niet met de leidende wagens meekomen vanaf z’n tweede startplaats.
De teruggekeerde Montoya maakte ook niet veel indruk. Hij eindigde als zevende. Red Bull Racing heeft dit seizoen tot nu toe elke race in de punten gereden, Coulthard finishte vandaag als achtste en kreeg hiervoor 1 punt.

Na de start kwam Raikkonen als eerste door de bocht, gevolgd door Alonso en Webber. De gebroeders Schumacher hadden beiden succes; Ralf haalde Webber in naar plaats 3 en Michael belandde op plaats 7 na Montoya bij de start te hebben verschalkt.

Zoals velen al dachten zal Christijan Albers geen potten kunnen breken bij Minardi. Voor de zoveelste keer waren en weer problemen die door meer te testen makkelijk opgelost hadden kunnen worden. De beide wagens van Albers en Friesacher bleven bij de start staan door een softwareprobleem. Heidfeld en Barrichello, die helemaal acteraan moesten starten, konden de Minardi’s ternauwernood ontwijken.

De safety car kwam direct naar buiten om het veld te vertragen; de marshalls kregen de Minardi’s niet van start/ finish afgeduwd. Toen de safety car aan het einde van de tweede ronde naar binnen ging kon Alonse Raikkonen niet bijhouden. Montoya verraste Schumacher door z’n 7e plaats terug te pakken.

In ronde 3 zette Raikkonen voor de eerste keer de snelste ronde neer met een voorsprong van 2 seconden op de Renault van Alonso. Ralf Schumacher zat daar weer 2 seconden later achter.

Heidfeld was van achteraan inmiddels opgeklommen tot plaats 12, Barrichello tot plaats 14. Het Minardi team kreeg de nieuwe PS05’s inmiddels weer op de baan, met 2 ronden achterstand.

Montoya spinde in ronde 8, maar kon z’n plek behouden. Teammaat Raikkonen had inmiddels een voorsprong van 5 seconden opgebouwd ten opzichte van Alonso.

De eerste uitvaller werd in ronde 11 genoteerd: Vitantonio Liuzzi. De Italiaan, die twee weken geleden bij z’n debuut direct een punt pakte (na diskwalificatie van de BAR Honda’s) spinde z’n Red Bull in ronde 11. Friesacher volgde hem naar de grindbak in dezelfde ronde.

Webber was de eerste van de leidende mannen die binnenkwam in ronde 19. Raikkonen had nu inmiddels een voorsprong van 20 seconden op Alonso.

Alonso had moeite om het tempo bij te houden, soms zelfs 2 seonden per ronde langzamer dan de leidende Fin. Trulli kwam ook dichterbij Alonso en Ralf.

Ralf kwam zes ronden na Webber ook naar binnen in ronde 24, Raikkonen volgde de ronde erna. Hij behield zijn leidende positie toen hij terug op de baan kwam.

In diezelfde 25e ronde haalde Trulli teamgenoot Ralf Schumacher in terwijl Fisichella flink pushte om vervolgens pas in ronde 29 te stoppen. Deze taktiek bracht de Italiaan voor Alonso. Michel Schumacher stopte ook pas laat en kon daardoor de snelste rondetijd meerdere keren aanscherpen. Hij kwam in ronde 32 naar binnen.

Toen alle pitstops voorbij waren had Raikkonen 25 seconden voorsprong op Fisichella, Alonso zat daar 3 seconden achter. Schumacher kwam na z’n stop terug op plaats 4, 8 seconden achterstand op Alonso.

Fisichella moest in ronde 40 weer naar binnen voor een nieuwe voorvleugel, zijn podiumplek verdween als sneeuw voor de zon omdat hij meer dan een halve minuut stil stond.
In deze fase van de race hield Raikkonen een voorsprong van 30 seconden op Alonso, Schumacher zat daar 10 seconden achter en kon geen tijd goedmaken op de Spanjaard.

Toen de Duitser vanaf plaats vier weer naar buiten kwam na een lekke band te hebben verwisseld werd hij door Raikkonen op een ronde gezet. Ook teamgenoot Montoya moest eraan geloven.

Direct daarna kreeg de regerend wereldkampioen te kampen met een lekke voorband. Hij moest hiermee de hele ronde uitrijden en gaf in de pits op. De voorwielophanging was te zwaar beschadigd. Dit gebeurde in ronde 48.

In de ronde erna kwam Raikkonen naar binnen voor een reguliere tankstop, toen hij naar buiten kwam had hij nog steeds genoeg voorsprong op Alonso.

Alonso verloor bij z’n pitstop ook geen plek. Hij kwam net voor Trulli en Ralf de baan op, die aan het strijden waren voor de laagste podiumplek.

De Duitser stopte in ronde 51, net als David Coulthard, die alweer eens in gevecht was met Felipe Massa. Jacques Villeneuve gaf in deze ronde ook op.

In ronde 64 vloog Fisichella voorbij Webber en Massa verloor z’n achtste plaats door een lekke band.
Categorie:
Tag(s):