vrijdag, 20. januari 2006 - 14:27

Meevaller voor Zalm van 2,5 miljard

Den Haag

Minster Zalm van Financien heeft vrijdag na afloop van de ministerraad een meevaller gemeld voor de schatkist over 2005 tussen de 2 en 2,5 miljard euro. Het geld is een ‘extraatje’ op de begroting van 2005. De meevaller komt door extra belastinginkomsten van 0,5 à 1 miljard en lagere uitgaven bij de departementen van 1,5 à 2 miljard.

Zalm wil eerst laten berekenen of de meevaller gevolgen heeft voor de begroting van 2006. Hij denkt in maart of april met voorstellen voor de meevaller te kunen komen. Een kamerdebat over de koopkracht ziet Zalm niet zitten.

De FNV vindt dat de het kabinet de jongste meevaller van 2 tot 2,5 miljard euro deels zou moeten aanwenden om van kinderopvang een basisvoorziening te maken. 'Met 1 miljard is het mogelijk dat kinderen 2 dagen per week gratis opgevangen kunnen worden', aldus voorzitter Agnes Jongerius: 'Het zou een gigantische boost zijn voor de arbeidsparticipatie van vrouwen.'

Volgens Jongerius is kinderopvang als basisvoorziening een mes dat aan twee kanten snijdt: 'Want het is ook een lastenverlichting voor werkgevers die kan doortikken voor het herstel van de economie.'

Daarnaast denkt Nederlands grootste vakcentrale dat een stevige injectie van de kenniseconomie nodig is. De FNV pleit voor een stelsel van leerrechten voor werknemers. De overheid moet voor elke burger een onderwijsbudget toekennen dat toereikend is tot en met het hoger onderwijs (het bachelor niveau).

Jongerius: 'Gebruik je de leerrechten ineens, zoals velen jongeren doen, dan behoor je tot hoger opgeleiden en ga je vanuit die positie de arbeidsmarkt op. Stop je eerder met studeren en ga je na je mbo werken, dan behoud je het budget voor een opleiding later in je loopbaan.

Zo geef je iedereen een budget waarmee ze erkende opleidingen kunnen financieren.' Volgens de FNV-praeses haal je zo een leven lang leren van de Haagse tekentafel en geef je mensen een instrument waar ze in de praktijk mee aan de slag kunnen.
Categorie:
Tag(s):