dinsdag, 5. juni 2007 - 16:36

Leeuwarden heeft beste gemeente slogan

Leeuwarden

Zojuist heeft burgemeester Geert Dales tijdens het VNG jaarcongres in Utrecht de prijs in ontvangst genomen voor de beste gemeenteslogan 2007. 'Ontzettend leuk', reageert een trotse burgemeester Geert Dales. 'Vooral omdat de stad Leeuwarden al jaren hard en serieus werkt door middel van marketing aan haar imago. Slogans roepen meestal één beeld of scène op. Bij die van ons zie je steeds iets anders. Het is meer dan een slogan, dat is ook de kracht.'

De wedstrijd is georganiseerd door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De slogan: 'Kijk, dat is het mooie van Leeuwarden' is door het stadsmarketingbureau Expeditie Leeuwarden neergezet en is eind 2005 bedacht door het Leeuwarder reclamebureau Dag 8. Ruim 70 gemeenten deden mee, van Alkemade ‘de bloem van de Randstad’ tot en met Zoetermeer ‘weids, groen en ondernemend’. De grootste steden van het land , zoals ‘I Amsterdam’, en de kleinere, zoals ‘Someren natuurlijk’. Er is ook één Friestalige bij: ‘Foar elkoar yn brûzjend Wymbrits’.

Leeuwarden profileert zich als de hoofdstad van Fryslân. Een inspirerende, dynamische stad met een prachtig historisch centrum, een bruisend cultureel en economisch leven in een (woon)omgeving met rust, ruimte en water. Een stad die de moeite waard is om ontdekt te worden. Vandaar de slogan: ‘Kijk, dat is het mooie van Leeuwarden!’.

De Leeuwarder slogan staat niet op zichzelf, maar is onderdeel van een totaal communicatieconcept. Met gevoel voor relativering door in te gaan op het vooroordeel van de zogenaamde 'perifere' ligging van Leeuwarden. De kern van het concept is het creëren van boodschappen waarmee 'Leeuwarden zich ‘in de kijker’ speelt. Dit wordt gevisualiseerd door een kijker. Immers, met een verrekijker haal je de dingen die je graag wilt zien dichterbij; een verrekijker is dan ook een handig apparaat bij iedere expeditie. De communicatiecampagne buit de ligging uit. Een expeditie naar Leeuwarden is absoluut de moeite waard, want er is in Leeuwarden van alles te beleven. Het element van de verrekijker is in de communicatie ook duidelijk zichtbaar: foto’s van Leeuwarden hebben de vorm van een verrekijker. Daarmee maakt Leeuwarden van de afstand tot de rest van het land een sterk punt. ‘Kijk, dat is het mooie van Leeuwarden!’

De verkiezing van de beste gemeenteslogan vindt Dales een goed initiatief. 'Ik hoop dat het in stand wordt gehouden en dat het ook andere gemeenten prikkelt om de beste te willen zijn. Citymarketing heeft soms iets obligaats, iets oubolligs. Ik zou tot andere gemeenten willen zeggen: schud dat van je af. En verder: je moet niet iets anders willen uitstralen dan je bent. Dus maak jezelf niet mooier dan je bent, maar ook niet kleiner!'
Provincie:
Tag(s):